El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha reiterat que el tren viu a Espanya el millor moment de la seva història. “Dir que el tren viu a Espanya el millor moment de la seva història és posar les coses al seu lloc i al mateix temps també contrarestar les habituals hipèrboles de la dreta a l'hora d'analitzar la realitat”, ha asseverat el ministre aquest dijous al vespre al programa de TVE 59 segundos, que ho veu tot plegat “inqüestionable”. Puente ha argumentat que “avui es viatja a Espanya en alta velocitat a llocs als quals fa cinc anys es trigava el doble”, com a Galícia o Astúries. “Hi ha moltes més freqüències i molt millor servei, i això es tradueix en viatgers. El tren està creixent en dos dígits a l'any en nombre de viatgers”, ha afegit.
No obstant això, el ministre ha reconegut que aquest “moment històric del tren” és compatible amb “que hàgim viscut un estiu i visquem un any d'incidències que numèricament són inferiors a les de l'any passat”. “Tenim menys incidències enguany que l'any passat, però hem tingut un mes d'agost amb incidències molt greus”, ha assenyalat. En aquest sentit, Puente ha atribuït aquest increment de problemes a les nombroses obres que s'estan portant a terme per renovar la infraestructura ferroviària. “Estem fent inversions importantíssimes en els entorns ferroviaris més complexos, com les rodalies de Madrid o de Catalunya”, ha recordat el ministre, que ha avisat que encara queden “alguns mesos en els quals patirem” amb incidències, algunes "greus".
El mateix argument va emprar Puente la setmana passada en el ple del Congrés dels Diputats, arran d'una pregunta crítica del diputat del PP Eduardo Carazo, qui va retreure al ministre el “xoc” del seu discurs en positiu “amb la realitat”, fent referència a les incidències que hi ha hagut darrerament als serveis de rodalies de tot l'Estat, inclòs Madrid. Puente va sostenir que el trànsit ferroviari a Espanya creix en nombre de passatgers fins a dos dígits l'any. “Fixi's com de malament van els trens, que cada vegada hi ha més viatgers”, va apuntar, alhora que va assenyalar que recentment han arribat els trens electrificats a Extremadura i va enaltir els 750 nous quilòmetres de via d'alta velocitat. Recentment, els populars van reprovar Puente al Senat amb la seva majoria absoluta, per la “incapacitat” per resoldre les “innumerables i constants incidències”. Irònicament, Puente els va retreure a l'agost que només els ha faltat dir que “amb Franco els trens anaven millor”.
Canvi de direcció a Adif
De tota manera, la setmana passada Puente va destituir el president d'Adif, Ángel Contreras, després de només nou mesos al càrrec, al·legant la intenció de donar impuls a la gestió de l'empresa —la responsable del manteniment de la infraestructura ferroviària espanyola— renovant l'organigrama. La sortida de Contreras, a qui el ministre ha definit com un “excel·lent professional i tècnic”, respon a la necessitat d'“un nou perfil pensat en l'impuls i en la redefinició d'una nova estratègia pensada en l'usuari”, justificà. Al maig, el ministre va assenyalar al Senat que havia nomenat a Contreras perquè “era un professional prestigiós” i un “enginyer amb una trajectòria irreprotxable”.
El nou responsable d'Adif serà el fins ara viceconseller d'Infraestructures i Transports del govern del País Basc, Luis Pedro Marco de la Peña, enginyer de camins, ports i canals i amb experiència en empreses com Ferrovial, Balzola, Amenábar o Fhimasa. També ha estat director d'Euskal Trenbide Sarea, l'administradora de la infraestructura ferroviària vasca.