La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, dona per acabat el primer pas del traspàs de Rodalies: els estatuts de l'empresa mixta Generalitat-Estat que haurà de gestionar el nou servei quan s'executi el traspàs. Ho ha dit la mateixa consellera en una roda de premsa aquest dijous des del Departament de Territori, en el marc de l'anunci de noves inversions per millorar la neteja, la seguretat i la informació de l'actual servei de Rodalies. "És un treball molt avançat que podríem donar per acabat des de la conselleria. Estem en converses i hem de compartir-ho abans amb altres grups parlamentaris i, per tant, demano paciència", ha dit Paneque, fent referència als socis prioritaris, ERC i Comuns, de l'executiu de Salvador Illa. Paneque ha situat aquestes converses dins durant el mes de gener i assegura que va en paral·lel a les inversions anunciades aquest mateix dijous, ja que són mesures urgents.
Un acord que va pas a pas
El traspàs de Rodalies va ser un acord entre Esquerra Republicana i el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez. Mesos més tard, el Govern de la Generalitat i el govern espanyol van establir un calendari, en el qual marcava que en un termini de sis mesos havia d'existir una proposta d'estatuts i òrgans de govern de la nova operadora ferroviària catalana que substituirà Renfe i Adif. Tanmateix, amb les eleccions catalanes entremig, es va retardar a finals d'any, un fet que Paneque ja dona per complet. El consell d'administració de la nova empresa que s'encarregarà de la gestió serà paritari, la presidència quedarà en mans d'un dels representants de la Generalitat, el qual tindrà vot de qualitat. Això no obstant, els acords que es considerin estratègics en relació amb aquest servei s'hauran d'adoptar amb una majoria qualificada del consell. Amb tot, el primer acord al qual va arribar el nou consell executiu de Salvador Illa va ser la ratificació de l'exconseller Pere Macias com a comissionat del traspàs.
Precisament, un dels compromisos de l'acord d'investidura també era traspassar durant el 2024 els recursos econòmics necessaris associats al dèficit en el qual inquireix Renfe l'any 2023, com a operació del servei. Entre els trams d'infraestructura que seran objecte de traspàs, s'inclouran, com a mínim, la línia del Maresme de l'R1, la línia Papiol - l'Hospitalet - Vic - Puigcerdà de l'R3 i la línia Sant Vicenç de Calders de la Línia R2.
Aquest gener han de començar els treballs pel traspàs de la R1
Precisament, el traspàs, en principi, ha de començar amb la línia R1 aquest mateix gener, tal com van acordar Govern i govern espanyol el passat juliol. Això no vol dir que a partir d'aquest gener la línia R1 sigui gestionada i sota titularitat de la nova empresa pública, sinó que es començarà a analitzar tota la documentació que afecta la infraestructura de la línia, i en funció de la feina que s'hagi fet fins aleshores es podrà avançar amb més o menys rapidesa en el traspàs. Més endavant, a partir del desembre del 2025, serà el torn de la línia R3 (el Papiol-l'Hospitalet-Vic-Puigcerdà) i la línia R2 (Sant Vicenç de Calders), segons va detallar el Departament de Territori.