El papa Francesc, mort aquest Dilluns de Pasqua, es va obrir i va revelar els problemes de salut mental que havia patit en el passat en una entrevista amb un periodista argentí, a qui va demanar que les cintes no sortissin a la llum fins a la seva mort. El Sant Pare va explicar el 2018 al presentador de Telenoche Nelson Castro que va anar a una psiquiatra en diverses ocasions al llarg d'uns sis mesos, durant la dictadura argentina: "Era un moment molt difícil (...) era el temps de la dictadura i tot el problema de rescatar gent, portar-la d'amagat, tot això que ja se sap, perquè és públic. Hi havia coses que no sabia manejar bé".

El pontífex argentí revela que va anar a veure "una gran dona", la doctora Rubel, que era psiquiatra: "M'ajudava amb explicacions, consells, o sigui, a fonada neta m'ubicava. Van ser sis mesos que van ser molt molt... Em va ajudar moltíssim", va explicar Francesc, que també va puntualitzar que no es va sotmetre a psicoanàlisi (una pràctica que la psicologia actual rebutja per no ser sòlida científicament). Abans de difondre aquests àudios en el seu programa, el periodista argentí i autor del llibre 'La salut dels papes' ha explicat que aquesta entrevista va ser un encàrrec "especial" que li va fer el Papa a la plaça de San Pedro, en l'audiència pública del 25 d'octubre de 2017.

Al llarg dels 50 minuts d'entrevista, Francesc parla llargament de la seva salut i de l'ansietat, que assegurava llavors tenir "bastant domada". "He aconseguit no deixar-la entrar", va assegurar. "Cal treballar la neurosi, cal acariciar-la. Són companyes de tota la vida. Una vegada vaig llegir un llibre que m'ha rigut a cor què vols: 'Alegri's de ser neuròtic'. És a dir, convé saber on li xisclen els ossos espirituals, diguem, on li pica el mate. La neurosi és voler fer tot ràpid. No, frena't. Un la va coneixent", va explicar Francesc, per després afegir que "cal estar atent a la neurosi perquè són part constitutiva de la persona".

De fet, Francesc considerava que "tot sacerdot ha de saber alguna cosa de la psicologia humana". "De vegades alguns el saben per saviesa natural, perquè són savis, però estudiar psicologia avui dia és necessari per a pastoral", va sentenciar. "En el moment, em va ajudar per aclarir-me certes coses, mecanismes, certes pors que em venien", va afegir el summe pontífex.

El Bisbe de Roma va parlar a més del sentiment de tristesa experimentat al llarg de la seva vida. "Sí, tristesa n'he tingut moltes. Sigui per situacions de dolor humà, per la mort del papa, de la mama, són tristeses profundes. O també tristesa o preocupacions en moments difícils, històrics, que ens va tocar viure", va detallar el Papa, que va afegir: "Si un és autèntic amb un sofriment, ha de dir: 'bé, estic patint'. Dir-se la veritat, però el sofriment no se'n va". Francesc també va assegurar que l'afligia "el dolor aliè". "Pensem en els nois, no? Els nois que estan morint de fam. I en països que podrien solucionar el problema. Nois soldats. A mi el problema dels nens em toca molt i el problema dels ancians també, els ancians abandonats", va apuntar.

Quan va ser elegit Papa: "Una pau"

Preguntat sobre si el dia en què va saber que anava a convertir-se en el summe pontífex va ser un moment d'ansietat, Jorge Mario Bergoglio assegura que "no, per a res. Una pau". Francesc va afegir que la nit anterior no sabia que podia arribar a ser Papa "perquè amb el mecanisme del conclave no se sap, n'hi ha alguns que poden ser i la primera elecció és molt dispersa". "Així que vaig dormir fenomen", confessava. "Jo vaig sortir elegit la segona de la tarda, i em vaig adonar que alguna cosa passava després de les dues primeres del matí en el dinar. Perquè alguns venien a parlar amb mi, em preguntaven coses. Però vaig fer la migdiada bé, el més aviat. Molta pau. Resava el rosari tranquil, una pau. Acabada la tercera votació de la tarda, on ja era evident que podia passar, el que tenia al costat, que era el cardenal Hummes, em va dir: 'no et preocupis, l'Esperit Sant actua així'. I després ja amb prou feines vaig sortir, aplaudien i va seguir l'escrutini", va relatar.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!