Les polítiques de mobilitat daneses tenen una benvinguda més unànime que les de l'Ajuntament de Barcelona. En concret al municipi d'Aarhus, situada a la península de Jutlàndia, han tirat endavant una proposta perquè els conductors redueixin la seva velocitat als passos zebra: instal·lar la tecnologia 3D per avisar-los de la zona i les seves obligacions. Des del seu ajuntament, així ho justifiquen: "Molts conductors i ciclistes solen ignorar els passos de vianants, accelerar-los i posar en risc els ciutadans. Aquest problema és freqüent a moltes ciutats del món que ara intenten trobar maneres innovadores de frenar els conductors i protegir els vianants".
La iniciativa es va presentar el mes de setembre i ara es comença a experimentar amb passos de vianants en 3D. Dit d’una altra manera, el sistema avaluarà els efectes de l’ús de les ombres per enganyar òpticament conductors i ciclistes, cosa que els impulsarà a frenar i prestar atenció a la carretera. L'objectiu és crear la il·lusió de franges flotants que faran que sembli que els vianants planegen per sobre del terra. Com a resultat d’aquesta il·lusió òptica, els usuaris de la carretera podran veure els passos de vianants des d’una distància més gran i amb un angle diferent.
El conseller de Tecnologia i Medi Ambient, Bünyamin Simsek, va comentar aquest nou experiment i va assenyalar: No heu de caminar per Aarhus durant molt de temps per descobrir que podeu esperar molt temps per creuar la carretera als passos de vianants sense regulació de la llum. Massa n’hi ha prou que no s’aturin. Ara volem provar una solució amb 3D que faci que els conductors i els ciclistes prestin una atenció addicional”. Les "ratlles flotants" s'ubicaran a tres llocs del centre de la ciutat: dues a Mejlgade i una a Knudrisgade. Com ressalta Simsek, aquestes ubicacions atenen un gran nombre de vianants, com ara estudiants d’escola.
Amb aquest experiment, la ciutat danesa busca avaluar l’eficiència de l’ús d’efectes i ombres 3D en el trànsit. A més, és important destacar que els passos de vianants han estat aprovats per la direcció danesa de carreteres i la policia de Jutlàndia Oriental. L’experiment s’allargarà fins al maig del 2024. Aquest municipi és innovador en matèria de mobilitat.
Els perfils que apareixen als semàfors són els d'un víking per simbolitzar l’estreta connexió de la segona ciutat de Dinamarca amb els saquejadors escandinaus mariners dels segles passats. Bünyamin Simsek, regidor del departament d’urbanisme del municipi d’Aarhus, va tenir la idea d’una invasió víking de passos de vianants. Simsek volia "enfortir la identitat i comprensió dels aarhusianers sobre el fet que som una ciutat víking". La idea s'ha convertit en realitat amb l'ajuda del Moesgaard Museum, un important museu d'història i arqueologia de la ciutat.
Els vincles d'Aarhus del passat víking de Dinamarca es reflecteixen en els seus carrers, que en molts casos han conservat la distribució de fa més de 1.000 anys. "Moltes ciutats daneses van tenir una importància notable a l'època víking, però cap altra com aquesta que ha mantingut la seva disposició geogràfica des d'aleshores", assegura el director del museu Moesgaard, Lars Krants. "Molta gent no coneix la importància especial d'Aarhus per al període víking, i vull canviar-ho. Volem explicar les històries oblidades", afegeix. "Amb un pressupost modest, podem canviar els passos de vianants seleccionats i crear valor tant per als turistes com per als nostres habitants", conclou.
L'Ajuntament de Vic també ha replicat el model darrerament. El regidor de Mobilitat del consistori, Toni Serrat va avançar la proposta: "Està dibuixat a 25 metres perquè l'efecte es vegi plenament i són l'alternativa a altres elements urbanístics que provoquen problemes a camions, ambulàncies i cotxes de Bombers". Des del 2017, la capital d'Osona lidera aquestes iniciatives a casa nostra.