El Gremi de Pastisseria de Barcelona es mostra optimista davant la venda de mones de Pasqua per aquesta Setmana Santa i preveu situar-se en xifres prepandèmia, superant les 700.000 a tot Catalunya. Aquest any, no es preveuen restriccions en les reunions familiars, i, per tant, s'han recuperat la mida mitjana dels pastissos. El principal problema al qual s'enfrontaran els pastissers catalans en aquesta edició és l’augment del preu de l’energia i de les matèries primeres que farà que siguin un 5% més cares. Ja fa dies que els pastissers treballen a ple rendiment als obradors per poder lluir les mones artesanes. Després de dos anys de restriccions contra la covid-19, aquesta serà la primera Setmana Santa en què les famílies ho podran celebrar tots junts. “Ho afrontem amb optimisme”, ha afirmat el president del gremi de Barcelona, Elies Miró, que explica que han deixat enrere els pastissos petits i han recuperat la mida mitjana per a unes deu persones.
5% més cares
L'increment dels preus dels últims mesos també afectarà en el preu de les mones, tot i que des del gremi asseguren que "serà el menys possible". L'encariment de l'energia i de totes les matèries primeres, com per exemple, l'ou, que feia molts anys que no augmentaven, ara el seu preu se situa en gairebé el doble que fa un any, i això provoca que les mones acabin pujant un 5% el seu preu. Des del gremi s'ha marcat el topall en aquest 5%, ja que, va decidir que no es podia pujar més, per tal d'arribar al màxim de famílies malgrat que la inflació és de gairebé el doble. Un any més, el gremi reivindica la mona artesana, feta a mà i amb ingredients més saludables. D'altra banda, el sector pastisser s'ha volgut sumar a l'onada de solidaritat amb els refugiats d'Ucraïna. Concretament, el gremi de Barcelona, juntament amb el de Lleida i el de Girona, han impulsat la campanya "Mona per la pau". Aquesta iniciativa és una aliança amb el xef José Andrés i la seva fundació World Central Kitchen per ajudar els refugiats ucraïnesos. Andrés i la seva fundació treballa des de fa setmanes a la frontera d’Ucraïna i Polònia i en menys d’un mes ha servit fins a un milió de plats en 330 punts de distribució tant a l’interior del país com a les zones frontereres. “Vam pensar que si ho fèiem tots junts, arribaríem més lluny i el gra de sorra seria més gran”, explica Miró. Cada pastisser que s'hi sumi a la campanya donarà 1 euro per cada mona venuda. Els establiments participants tindran un cartell i uns adhesius de la campanya i ingressaran directament les donacions a la fundació.
Les preferides
Pel que fa a les preferències dels fillols, enguany hi ha una clara estrella: la pilota d’or de la futbolista del F.C. Barcelona, Alexia Putellas. Un èxit inesperat que, segons Miró, que ha aconseguit destronar tot un clàssic de cada any, com era Messi. “Estem contents perquè hem canviat un altre mite del Barça i és una dona”, remarca. Altres temàtiques molt demanades són personatges de superherois, com ara Spiderman, d’altres clàssics de ficció com Harry Potter i la saga d’Star Wars, i fenòmens d’Internet com el Baby Shark o el videojoc Fornite, entre d’altres. Pel que fa a les preferències del públic adult, també hi ha referències a sèries d’èxit com La Casa de Papel o el Juego del Calamar. Unes propostes que se sumen a les mones més tradicionals amb ous de totes mides i colors i animals de xocolata.