Des del dia 1 de febrer quedarà prohibit accedir al transport públic amb patinets o monocicles elèctrics. Així ho ha confirmat aquest dimarts l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que afirma que aquesta mesura és temporal. Concretament, tindrà una duració de sis mesos i durant aquest temps s’elaborarà una proposta de regulació sobre l’accés i seguretat dels patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal en el transport públic. Aquesta prohibició, que ja es va avançar, però sense especificar la data i va aixecar una gran polèmica, s'ha implementat arran de l'explosió de la bateria d'un patinet elèctric en un vagó en un tren d'FGC, el passat mes de desembre.
De fet, l'ATM ja va instar als operadors a "estudiar" quin havia de ser l'ús dels patinets elèctrics en el transport públic el passat desembre. L'incident que va provocar aquesta mesura va ser l'explosió de la bateria elèctrica d'un patinet el passat 17 de desembre, que no va provocar cap ferit, però que va "posar en perill" els viatgers i operadors del comboi, com va afirmar l'ATM en el seu moment. Ara, aquesta proposició s'ha cristal·litzat en una prohibició de 6 mesos mentre s'estudia quin ha de ser el reglament respecte a l'ús d'aquests vehicles en el transport públic.
En l'estudi de la nova proposta de l'ús d'aquests vehicles en el transport públic hi col·laboraran diversos agents, com ara operadors, bombers i institut de seguretat de vehicles. De moment, però la prohibició serà estricte, sense excepcions, i durant sis mesos. Si s'incompleix aquesta prohibició la sanció econòmica a la qual s'enfrontarà l'infractor serà de 200 euros, com ha explicat l'ATM aquest dimarts en un comunicat. "A partir del mateix 1 de febrer els operadors de transport públic i les administracions titulars dels seus serveis informaran per tots els seus canals de la prohibició temporal d’accedir amb patinet o monocicle elèctric (tampoc si està plegat) a les seves instal·lacions i vehicles", afirma el comunicat.
Amb la prohibició temporal, l’ATM segueix l’exemple de ciutats com Londres, que té prohibit l’accés dels patinets elèctrics així com altres Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) com els monocicles elèctrics, al transport públic des de desembre del 2021, precisament també arran de diversos incendis d'aquest tipus de vehicles, que també han provocat incendis en habitatges privats, normalment durant el procés de recàrrega. Cal tenir en compte que en l’actualitat el trasllat dels VMP en transport públic només està contemplat als FGC, mentre que la resta d’operadors simplement no en fan cap referència en les seves normatives.
L'ATM aposta per impulsar alternatives
En paral·lel, durant aquest període s'impulsarà l'habilitació de places d'aparcament de patinets a les estacions ferroviàries i intercanviadors de bus. Així, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja ha anunciat que adaptarà els Bicibox per als patinets elèctrics. A més s'impulsarà que els aparcaments d'enllaç ofereixin aquesta prestació.