El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha acordat aquest divendres mantenir la prohibició de patinets elèctrics a trens, autobusos i tramvia. La prohibició havia de ser temporal i expira aquest 31 d’octubre, després que es prorrogués un període inicial de sis mesos. Amb la proposta ratificada, la regulació definitiva prohibirà l’entrada dels patinets al transport públic. La prohibició es va començar a aplicar l'1 de febrer, després que la bateria d'un patinet s'incendiés dins un tren de Ferrocarrils de la Generalitat. En aquella ocasió, l'explosió va provocar una ràpida propagació del foc i del fum a l'interior del vagó i això va encendre totes les alarmes i va portar a la prohibició temporal durant uns mesos.
Es considera que la regulació aplicable als VMP (vehicles de mobilitat personal) no aporta, a dia d’avui, les suficients garanties de seguretat per a permetre la seva presència al transport públic. En aquest sentit, l’ATM demanarà a les autoritats competents que accelerin aquesta regulació i posin un accent especial en la seguretat de les bateries.
Segons informa la Cadena SER, s'han demanat informes a experts els quals apunten que hi ha un risc real i elevat de danys personals en cas d'explosió d'aquests vehicles si estan dins un tren o autobús. Així doncs, els tècnics han plantejat tres possibles escenaris: tornar a les condicions anteriors al veto temporal, tornar a prohibir els patinets al transport públic, però només en hora punta i la prohibició total, que és la que s'ha adoptat finalment.
Encara hi ha una porta oberta
La proposta que s'ha votat inclourà una clàusula que permetria deixar una porta oberta a l’entrada dels patinets al transport públic en cas que es trobessin solucions tècniques per garantir-ne la seguretat. Per ara, els experts no n’han trobat, malgrat mesos de treball. Durant el 2022, els bombers de la Generalitat i de Barcelona van haver d'apagar una cinquantena d'incendis provocats per explosions de patinets. En tots els casos el problema era la bateria del vehicle que es cremava i explotava.
Els detractors
En assabentar-se de la notícia de la prohibició, l'Associació d'Usuaris per a la Mobilitat Personal (AUMP) han protestat i "condemnat rotundament la intenció de l'AMP de prohibir els patinets al transport" i han exigit una "reunió immediata amb els responsables de l'ATM i Territori per aclarir la situació". A més, han denunciat "l'expressa discriminació als monocicles elèctrics, que igual que les bicicletes elèctriques, contenen les mateixes bateries (amb l'expressa diferència que no són manipulables) i no se n'ha incendiat cap en un tren en el temps que existeixen".
Explosió a Madrid
La votació arriba precisament després que un vagó de tren a Madrid s'incendiés dimarts per culpa d'un patinet elèctric. El vagó va quedar calcinat, tot i que no hi va haver ferits. L'explosió del patinet, un fet sense precedents al metro madrileny des que està autoritzada l'entrada d'aquests vehicles, va causar danys a terra i en una de les portes del vagó, així com fum que es va estendre per les andanes de l'estació, que va ser desallotjada per personal de Metro. Diverses dotacions de bombers de l'Ajuntament van intervenir per dissipar el fum de l'estació i el servei de la línia afectada va quedar interromput a quatre estacions.