Els patinets elèctrics no podran circular per voreres i zones per als vianants ni superar els 25 quilòmetres per hora de velocitat a partir d'aquest dissabte i, a més, hauran de complir les normes de circulació com la resta de vehicles.

Mentrestant, caldrà esperar al 12 de maig perquè entrin en vigor les modificacions a la velocitat a les ciutats: 50 quilòmetres per hora en via de dos o més carrils, 30 quilòmetres per hora en les d'un únic carril per sentit de circulació, i 20 quilòmetres per hora en les que disposin de plataforma única de calçada.

Temps perquè els ajuntaments s'adaptin

Perquè encara que aquesta modificació dels límits ja ha estat publicada en forma de reial decret al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), el Ministeri de l'Interior ha volgut donar un temps als ajuntaments perquè adaptin la seva senyalització i les seves vies als canvis.

Una noia circula amb un patinet elèctric per Granollers / ACN

També hauran d'adaptar les seves ordenances a la irrupció a les calçades urbanes dels vehicles de mobilitat personal (VMP) i habilitar, si així ho estimen oportú, zones d'aparcament per a aquests mitjans de transport (patinets i sabway).

A partir d'aquest dissabte, tothom que circuli en patinet elèctric haurà de complir les normes de trànsit com qualsevol altre conductor i, fins i tot podrà ser sotmès a la prova d'alcoholèmia.

No obstant això, queda pendent d'acordar la necessitat o no d'una assegurança obligatòria per a aquests vehicles de mobilitat personal (VMP).

"Obrirem una segona fase de debat amb els ajuntaments en la qual, a partir de tota l'experiència acumulada, avançarem en una regulació molt més detallada. Està previst parlar de tot", fins i tot d'aquesta assegurança, va dir recentment el director general de Trànsit, Pere Navarro.

En qualsevol cas, seran les policies municipals les que s'encarregaran de la vigilància i control i les que, amb els seus ajuntaments, establiran les prioritats a l'hora de sancionar unes conductes o altres, com va recordar el màxim responsable de la Direcció General de Trànsit (DGT).

Els usuaris més vulnerables

La regulació del patinet forma part d'un paquet de reformes legals, aprovat pel govern espanyol el passat 10 de novembre, l'objectiu del qual és generar un nou model de seguretat viària que permeti rebaixar en un 50 per cent els morts i els ferits greus durant la pròxima dècada.

Sota el mandat de Pere Navarro, la DGT ha dissenyat també aquest paquet de mesures per donar resposta a les noves formes de mobilitat, sobretot urbana, i per frenar la sinistralitat que està creixent entre els usuaris més vulnerables —motoristes, ciclistes i vianants—, que representen ja gairebé el 50 per cent de tots els morts de trànsit, encara que si es té en compte la sinistralitat viària només en l'àmbit urbà, aquest percentatge assoleix el 80 per cent, com bé recorda el reial decret que modifica els reglaments generals de Circulació i de Vehicles.

Rebaixa dels límits de velocitat als carrers

Per això, Interior ha decidit rebaixar els límits de la velocitat als carrers de les ciutats. Una modificació que, segons ressalta el reial decret, "garanteix alhora la fluïdesa dels desplaçaments realitzats a les grans avingudes de la ciutat, així com la reducció de l'impacte negatiu en la qualitat de l'aire".

A més, segons diversos estudis, el risc de morir com a conseqüència d'un atropellament es redueix com a mínim cinc vegades si la velocitat del vehicle que impacta és de 30 quilòmetres per hora respecte a un que circuli a 50 quilòmetres per hora.

"La velocitat del vehicle té una relació directa amb les probabilitats de supervivència del vianant atropellat", ressalta el text de la nova normativa.