És la número dos de Cambray. La secretària general d’Educació, Patrícia Gomà, va ser la primera encarregada de reunir-se amb els sindicats la setmana passada, enmig d’una ocupació a l’edifici del Departament. Després va ser el torn del conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, però ella ja va fixar les línies mestres de la negociació sobre l’avançament del calendari del curs escolar: “Es pot negociar ‘el com’, però no ‘el què’”. Gomà atén ara ElNacional.cat. En aquesta entrevista argumenta per què el Departament no va passar pel Consell Escolar abans d’anunciar la mesura, critica els sindicats per no “tenir una altra perspectiva més enllà de l'estrictament laboral” i opina que la reacció dels darrers dies ha estat “una desproporció absoluta”.
Ja fa més de deu dies que Educació va anunciar l’avançament del calendari del curs escolar. El soroll que ha generat la mesura ha estat desproporcionat?
Sí, sempre ens hem expressat amb aquests termes. Cal recordar que dijous passat teníem convocada una mesa sectorial de negociació amb dos punts en l'ordre del dia. Un era el calendari i l’altre era sobre la reversió de les retallades; i els sindicats no van presentar-s'hi i van decidir una acció més contundent: ocupar el Departament. Nosaltres els vam traslladar que aquesta és una qüestió important pel Govern, i que, per tant, estàvem oberts a parlar del contingut de la mesura, però no a retirar-la. La proposta de cinc dies de vaga és una desproporció absoluta. Els docents han patit moltes dificultats en els darrers anys, no només per la pandèmia, sinó també per les retallades; i davant d'aquests retrocessos no s'han plantejat mai fer una vaga de cinc dies.
Els sindicats diuen que el calendari és la gota que fa vessar el got.
Ho han d'argumentar d'alguna manera i vestir-ho com que la vaga respon a moltes altres demandes per tal que s’entengui. Han copsat que la societat no els segueix en aquesta desproporció.
Però vostès van ser els primers que van decidir anunciar la mesura amb el president de la Generalitat. Va ser Pere Aragonès qui va informar que el calendari del curs s’avança. Però només ho fa una setmana.
Perquè és un element molt important, i encara han d’arribar més propostes de transformació educativa. Si l’anunci el va fer Aragonès és perquè venim de dos cursos molt complicats per culpa de la covid. Cal un punt d’inflexió per tornar a liderar les polítiques educatives a l’Estat espanyol, com passava abans; i, per tant, cal que Catalunya se situï a l’avantguarda de la transformació educativa.
Carregar aquest anunci de tanta solemnitat no ha estat una cortina de fum per apartar del debat la proposta curricular, el 25% de castellà i la gestió de la pandèmia?
No. Ha estat una proposta del Govern molt pensada, meditada i opinada internament. Aquesta qüestió s'ha debatut moltes vegades i en els darrers anys acumulem fins a quatre informes del Consell Escolar que avalen escurçar el període de vacances d'estiu. No és una cosa nova que ens traiem del barret. Sí que és cert que en aquest moment impacten moltes coses alhora. Ens impacta la ingerència judicial en un tema com el del 25%, però ho estem afrontant. Ens impacta la covid i la pandèmia. Tant de bo no hagués estat així. Pel que fa als currículums, no és una decisió del Departament d'Educació, sinó que és un mandat de la llei espanyola que determina que en el curs vinent s'implementen els nous currículums.
Però bé és cert que la proposta en forma d’esborrany és del Departament d’Educació. I això és el que ha generat queixes.
En els pròxims dies podrem explicar molts més detalls. Hi ha força desconeixement sobre què impliquen aquests nous currículums. Perquè per primer cop hem fet un procés participatiu; i hem traslladat l'esborrany als centres educatius; i ara hem d'explicar-ho. Això és nou. És el primer cop que fem un procés participatiu d'aquestes característiques. I hi ha hagut soroll quan nosaltres encara com a Departament no hem explicat quina és la proposta de currículum.
Quan ho faran?
No puc concretar quan exactament, però en els pròxims dies. Crec que s'entendrà molt bé el que volem fer. En tot cas, vull deixar clar que els currículums plasmen moltes de les coses que ja feia Catalunya i que li ha fet ser mereixedora d’aquest lideratge en transformació educativa. Hi ha altres territoris de l'Estat que les seves aportacions en el currículum no són mínimes, sinó sotamínimes, perquè van a rebuf del Ministeri.
Abans deia que la mesura del calendari ha estat “meditada i opinada internament”. Per qui? Qui veu bé fer aquests canvis?
Ha estat molt treballada al llarg de molt de temps. El mateix Consell Escolar ho ha debatut moltes vegades, i han estat quatre els informes dels darrers anys pronunciant-s’hi a favor. El Departament té moltes maneres de copsar l’opinió qualificada d'experts. I aquests no tenien cap dubte que aquesta és una mesura que aporta qualitat al sistema educatiu. I, per tant, d'acord amb tota la informació que tenim com a Govern, hem decidit tirar endavant aquesta proposta, amb tota la legitimitat democràtica que tenim per fer-ho.
Però quan el Consell Escolar ha opinat sobre aquesta qüestió ho ha fet en moments en què no hi havia pandèmia, no hi havia un nou currículum i no hi havia sentències contra la immersió lingüística. El context és diferent i el Govern ha anunciat la mesura sense passar per aquest òrgan.
Estem actuant com sempre, perquè nosaltres ara ho hem portat al Consell Escolar perquè debati i ens traslladi una proposta sobre la normativa del calendari. I en un grup de treball es traslladaran tots els matisos i precisions que cregui oportuns. Nosaltres també hem ofert a sindicats i altres membres de la comunitat educativa la voluntat i la predisposició a negociar sobre ‘el com’, perquè al final estem en un debat en el qual tothom ens diu que la mesura és positiva.
Bé, tothom no. Almenys els sindicats, no.
Són els únics. I quan els traslladem que és una mesura positiva per l'alumnat ens diuen que aquesta pregunta no els correspon a ells contestar-la. Per evitar admetre-ho. Els sindicats, més enllà de defensar les condicions laborals, també han de vetllar per la millora del sistema educatiu.
I no ho estan fent?
Ho fan en molts aspectes, però en aquest haurien de tenir una altra perspectiva més enllà de l'estrictament laboral, que és el que en aquests moments els marca el seu posicionament. Nosaltres els emplacem a seure a la mesa de negociació per arribar a acords concrets sobre el calendari i sobre moltes altres coses que tenim sobre la taula. Són reptes que hem d'abordar conjuntament.