La C-16 en el tram entre Terrasa-Manresa serà gratuït de dilluns a divendres no festius a partir de la tardor per a tots aquells vehicles que facin el desplaçament d'anada i tornada en 24 hores. Així ho ha anunciat aquest dilluns la consellera de Territori, Ester Capella, durant la presentació de l'Estratègia de Mobilitat del Bages des d'on ha destacat que l'objectiu del Govern és implantar el sistema vinyeta a tota la xarxa, "seguint els criteris de qui més contamina, més paga". Per poder aconseguir la gratuïtat, caldrà un registre previ i sense cost a través de les plataformes Via-T o Satelise. Per tots aquells usuaris que utilitzin la via entre setmana, però que superin les 24 hores entre l'anada i la tornada, gaudiran d'un descompte del 40,47%, en hora punta —de 6:30 a 10:30 hores, i de 17:00 a 21:00 hores—. Addicionalment, es manté la gratuïtat a la ronda de Manresa a la barrera lateral, amb origen o destinació al nord, amb el registre previ de la matrícula del vehicle o qualsevol mitjà de pagament dinàmic. I també els descomptes actuals per a vehicles amb alta ocupació (bonificació del 40%) i de zero i de baixes emissions (30% i 75% respectivament).
La mesura forma part de l'objectiu del Govern d'afavorir la mobilitat obligada i l’equitat territorial i també per optimitzar les vies d’alta capacitat, descongestionar les vies convencionals –la C-55, principalment, en aquest cas– i millorar la seguretat viària.
"Qui més contamina, més paga"
La consellera ha assegurat que la intenció del Govern és anar un pas més enllà i "implantar a tota la xarxa de vies d’alta capacitat de Catalunya, independentment de la titularitat, el sistema de vinyeta, seguint els criteris de qui més usa i més contamina, més paga". El Govern argumenta que aquest sistema permetria a Catalunya millorar la gestió de la mobilitat, finançar el manteniment de totes les vies d’alta capacitat catalanes i també potenciar la mobilitat sostenible, tot invertint en el transport públic els recursos que ara es destinen a aquestes infraestructures. En aquest sentit, Capella ha insistit en la necessitat que l'Estat espanyol aprovi la vinyeta, i "mentre no l'apliqui, li reclamarem a l'Estat el cost que li suposa a la Generalitat fer gratuïta aquesta barrera". En paral·lel, el Departament de Territori encarregarà durant aquesta primavera una sèrie d'estudis per analitzar les opcions jurídiques i econòmiques que permetin "valorar la reversió de la concessió del peatge de la C-16".
Xarxa ferroviària
En relació amb la xarxa ferroviària, l'Estratègia de Mobilitat del Bages estableix com a principals línies d’actuació seguir amb les inversions de soterrament de la línia d’FGC al seu pas per Manresa i de perllongament de la línia en aquest municipi fins al parc de l’Agulla. En aquest sentit, la consellera Capella ha assenyalat que el Departament estudiarà la prolongació de la línia, des del parc de l’Agulla, fins a Santpedor. A més, també ha assegurat que el Govern reclamarà a l'Estat les inversions en matèria de Rodalies, en concret, les inversions necessàries per a la millora de l’R4, i prioritzar-la en les línies a traspassar en l’acord de traspàs integral de Rodalies.