“Estava pujant les escales per sortir de l’estació i he pensat que m’ho he de prendre amb tranquil·litat, i demà ja agafaré un altre tren i provaré una ruta alternativa”. Així s’expressa la Leticia, una usuària de Rodalies que cada dia surt de la Garriga per dirigir-se cap al passeig de Gràcia de Barcelona; una ruta que normalment només requereix pujar al tren i no sortir-ne fins que el comboi arriba al centre de la ciutat. Ara, però, aquesta viatgera haurà de baixar a Sant Andreu Comtal. Explica a aquest diari que avui provarà sort amb el metro, però que demà mirarà de transportar-se amb un mitjà alternatiu, com una altra línia de tren. “És un calvari, és una feinada i per tornar cap a casa és la mateixa història”.

 

ElNacional.cat s’ha desplaçat aquest dilluns a Sant Andreu Comtal, l’estació de tren on durant els propers tres mesos moriran les línies R11 i R2 Nord que van en direcció a Barcelona. És allà on comença el periple. Molts usuaris han de mirar ara com s’ho faran per anar fins al centre de la ciutat; quines són les rutes alternatives que millor s’escauen a les seves necessitats. Els usuaris que han parlat amb aquest mitjà s’han mostrat resignats per culpa d’aquestes obres que tenen lloc a La Sagrera i Sant Andreu. Aquests són alguns testimonis:

És la mateixa Leticia qui calcula que ara, per culpa d’aquestes obres, trigarà “almenys més d’una hora perquè ara he de caminar 200 metres, esperar el metro i fer unes deu parades”. Qui calcula que ara trigarà més d’una hora i mitja per fer el recorregut des de Girona fins al seu pis del barri barceloní de Gràcia és en David. “Ara m’ho he de reestructurar tot, anar primer al pis -unes hores abans- per després poder anar a la Universitat”, afirma. No obstant això, en David es queixa d’una cosa, potser per desconeixement. “No em surt gens a compte que el tren em surti gratis si en acabat he d’agafar el metro o el bus”, diu. Cal assenyalar, però, que durant aquests tres mesos els bitllets de Rodalies seran vàlids per agafar el metro i el bus des d’aquestes estacions.

“És una mica d’aventura perquè és el primer dia, però he d’agafar el tren i després fer dos transbords de metro”. La Margarita també s’ha vist trasbalsada per culpa d’aquestes obres, i diu que ara totes aquestes alteracions provocaran que trigui uns trenta minuts més per arribar a la feina del que estava acostumada fins ara. Denuncia, a més, el que ja no és novetat a Rodalies: “A casa meva el tren ha arribat una hora tard, a més; passa cada 30 minuts i jo m’he estat una hora esperant-lo”.

L’Ada explica que fa poques vegades el viatge fins a Barcelona, però que ja s’ha adonat que ara, per arribar a la seva destinació ha “d’agafar el metro molt més abans”. Assegura, a més, que per sortir de l’estació hi ha hagut “molt embolic”, perquè “molta gent s’ajunta per sortir i agafar el metro o el bus”.

Fora de l’estació hi ha esperant el bus en Carlos. Ens explica que, per la seva opinió, està mal senyalitzat. “No queda clar”. S’ha adonat quan ha arribat a la parada que aquest tipus de transport només circula durant les hores punta. Ha fet un llarg viatge per Europa i la seva destinació final és Madrid. Ha arribat a Sant Andreu provinent de Figueres, i vol dirigir-se a l’estació de Sants per agafar l’AVE. Admet estar “preocupat” i finalment agafa un taxi. “No vull arribar tard al meu tren cap a Madrid”, sentencia.