Una embarcació pesquera del Port de la Selva ha protagonitzat una de les imatges del dia, la d’un enorme tauró pelegrí de més de set metres que han capturat de manera accidental i que han desembarcat en les instal·lacions portuàries, davant del Club Nàutic. L’exemplar l’han pescat a alta mar, però ha sigut una captura accidental i, segons ha explicat l’alcaldessa del Port de la Selva, Lídia Ferrer, s'ha produït quan l'animal s’ha enredat en una de les xarxes del vaixell i ha acabat morint. Els pescadors han decidit portar el tauró mort al port de la localitat empordanesa, fins a on s’han desplaçat membres dels Agents Rurals i voluntaris del CRAM, que han pres mostres per analitzar-lo i obtenir informació d’aquesta espècie protegida.

 

La grandària de l’exemplar capturat ha impressionat les persones presents al port en el moment del desembarcament de l’exemplar, però el tauró pelegrí és una espècie inofensiva i catalogada com a vulnerable, que s’alimenta de zooplàncton i peixos petits i alguns invertebrats, que filtra a través de les seves brànquies. Aquest tipus de taurons té les mandíbules molt grans, però té unes dents diminutes que no estan dissenyades per caçar preses grans, i per això s'alimenta per filtració. Tot i que no és perillós per a les persones, pot causar danys si se'l molesta accidentalment. El pelegrí capturat fa més de set metres i pesa una tona i s'ha hagut de treure de l'aigua amb ajuda d'una grua. De fet, aquesta espècie és el peix més gran del mar Mediterrani i el segon més gros del món, només per darrere del tauró balena. Igual que altres espècies de taurons de grans dimensions, els pelegrins estan en perill d’extinció per la seva baixa capacitat de recuperació i solen ser víctimes de la sobrepesca. Els taurons pelegrins solen mesurar entre sis i vuit metres, tot i que a vegades s'han detectat exemplars de més de 12 metres, i pot arribar a pesar fins a quatre tones.

El tauró pelegrí és una espècie que es pot trobar en aquestes aigües perquè acostuma a nedar en zones temperades i fredes, entre els 8 i els 14 graus. És comú veure'ls a prop de les costes, especialment en badies i ports, on busca concentracions de plàncton, i la seva presència és més freqüent entre abril i octubre, a causa de la proliferació d'aquest plàncton. En els darrers anys, s'han produït altres captures d'aquests exemplars en aigües de la Costa Brava. El 2018 un vaixell d'arrossegament del port de Llançà va capturar un tauró pelegrí que també feia entre sis i set metres de llarg i cinc tones de pes, i anys abans també es va pescar un altre tauró que mesurava gairebé el doble a la mateixa zona.

 
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!