La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) vol “connectar més i millor amb la ciutadania” i adaptar-se a la nova realitat audiovisual amb una aposta per la protecció i difusió de la llengua i la cultura catalanes, assegurant l'accés universal a continguts en català; el dret a la informació rigorosa, l'entreteniment, la cultura i l'educació; l'accés a un públic més ampli i divers; la contribució a la cohesió social de Catalunya; la transformació digital o el lideratge i la consolidació de la CCMA com a motor de la indústria audiovisual catalana. Són les bases del nou Pla Estratègic de l'ens públic que gestiona els canals de Televisió de Catalunya i les emissores de Catalunya Ràdio que va presentar la seva presidenta, Rosa Romà (a la fotografia), aquest divendres.
La intenció de fons del pla, en resum, és posar al dia TV3 i Catalunya Ràdio 40 anys després de la seva creació i fer-ne uns mitjans públics del segle XXI. La presidenta Romà ha parlat de “procés de refundació”. El pla vol posar remei a la “desconnexió” dels públics joves i urbans amb els mitjans públics, la dispersió de les audiències a causa del canvi d'hàbits en el consum audiovisual o la manca de recursos derivada de la desinversió pública i la reducció de l’ingrés publicitari. El Pla es pot consultar a la web de la CCMA. Un miler de treballadors de la CCMA hi han sumat les seves contribucions.
Línies d'actuació
El pla proposa 67 línies d’actuació, la majoria genèriques i inevitables en un sistema mdoern de mitjans públics, com ara “Produir i distribuir contingut i informació que reflecteixi la ciutadania diversa i plural de la Catalunya d’avui” o “Impulsar la cultura de la innovació, la millora contínua i l’orientació a resultats”, etcètera. Algunes, però, proposen operacions més específiques, orientades a conèixer millor audiències ara ignorades o desconegudes pels mitjans de la CCMA, guanyar gruix en la creació i difusió de continguts multicanal i digitals, incorporar talent jove, innovador i creatiu, i flexibilitzar l’estructura i la gestió dels mitjans.
En aquest sentit, el pla proposa crear un área de coneixement que aplegui dades i ciència sobre l’audiència per analitzar les seves inquietuds i identificar tendències i hàbits de consum. També el llançament d'una OTT, una plataforma de distribució audiovisual a través d’internet, “capaç de competir amb les altres”, en referència a l’univers que va de Netflix a Playz.
“Volem estar connectats amb el sector audiovisual i amb la ciutadania, compartir referents comuns, a més d'augmentar el consum audiovisual en català, sigui la que sigui la plataforma de difusió”, ha remarcat Rosa Romà. La CCMA “necessita transformar-se i renovar-se, ser àgil i flexible, i estar connectada amb tot l’ecosistema”. En declaracions a l’ACN, Romà ha assegurat que el procés de refundació ha de “continuar per ser encara més importants per a la vida de les persones que miren i escolten els mitjans públics i rellevants també per aquells que encara no ho fan”.