Des de la Monstera fins a la Zamioculca. Una mica de verd als racons de la casa per sentir que l'aire és una mica més pur. Les plantes d'interior s'han tornat omnipresents a les llars de molts millennials i generació Z, buscant un espai on sentir-se més a prop de la natura. Tot plegat podria haver començat amb la pandèmia, quan després de tantes setmanes tancats a casa, una mica d'aire i sensació de natura sempre era molt buscada. A més, durant els confinaments intermitents, tenir cura de les plantes era un passatemps prou calmant i estimulant. 

Els pares de plantes van provocar, com no podria ser d'una altra manera, un augment de cerques a Google, però no només. També en algunes xarxes socials com Instagram o Tik Tok. Primer, van començar amb la difusió de tipus de plantes, però després van sorgir els experts en cures i manteniment. Aquests ja oferien consells per a 'pares' novells. Sense anar més lluny, el hashtag #plantsoftiktok ja acumula més de 6.000 milions de visites fins ara. Com s'explica, doncs, la bogeria per les plantes?

Plantes d'interior / Unsplash

"Hi ha molta gent que es dedica a cuidar plantes, no és nou. Ara, les xarxes han permès posar en contacte tota aquesta gent que té aquesta passió. Hi ha plantes molt concretes que tenen els seus seguidors", explica la directora del Màster de Màrqueting Digital a la UOC, i experta en noves tendències, Ana Jiménez-Zarco. En aquest sentit, ressalta que les xarxes socials han permès "compartir vídeos i consells, i s'han retroalimentat perquè la gent que no coneixia aquest món i el món de les plantes pot trobar ara molta informació i han creat una comunitat d'usuaris". Així, el món de les tendències ha trobat un canal per comunicar i estar en contacte amb gent d'aquesta comunitat.

En aquest context, detalla que aquest tipus de comptes són per crear contingut i màrqueting, persones que comparteixen trucs i comuniquen però no de manera intrusiva. "Explico trucs, beneficis i qui vulgui o li faci falta, ho trobarà". A més, exposa també que algunes persones entren a les floristeries ja buscant directament una foto concreta que han vist per les xarxes socials, i després de comprar-la, es fan la foto amb la planta al menjador, habitació o amb ells mateixos. Constata també que la proliferació per tenir plantes a casa també té a veure amb la sostenibilitat. "No puc tenir un arbre a casa, però puc tenir plantes d'interior, puc tenir una mica de verd".

Pau interior i ordre sense límits

Jiménez-Zarco detalla que a banda de les plantes, també es parla molt de l'ordre i el minimalisme. "S'ha posat de moda tenir-ho tot ben endreçat, molt d'ordre i les plantes donen força equilibri. Arribes a casa i tens un espai de tranquil·litat". En aquest sentit, la professora destaca que entre la gent que té molts seguidors a les xarxes s'ha posat de moda compartir continguts i crear comunitats.

Cactus / Unsplash

La pandèmia ha portat més plantes?

"El fet d'haver-nos vist amb un tancament durant setmanes ha provocat que es valorin altres coses", explica la doctora en psicologia i professora de la UOC Amalia Górdovil. En un llibre conjunt que ha escrit amb la també psicòloga Angès Brossa, Compartir la vida educa, fan referència a aquest fet en un dels capítols. "Anar a fer una cervesa en una plaça ara és un luxe", comenta. Així, en una conversa amb ElNacional.cat ara fa uns mesosrecordava la història d'un adolescent que quan es van començar a relaxar les mesures va quedar amb els seus amics per veure una posta de sol. "Deia que si li haguessin dit l'any passat, potser hauria pensat que era un pla una mica freak".

En aquest sentit, remarcava que "hem tornat una mica al fet essencial". I constatava que per les festes de Nadal va passar una cosa similar, que ens vam recollir més i que potser vam decorar una mica més les nostres llars. Precisament en aquest sentit es reforça la teoria de tenir més flors i plantes a casa. "Potser no podem tenir el pis més bonic del món, però hi podem posar una planta i és una manera de cuidar-se i una manera de cuidar l'entorn", subratllava. 

Tot i això, també posa de manifest que té a veure amb el nivell econòmic. "Abans potser no estàvem tant a casa, viatges mils, activitats i ara haver-nos vist tancats tant de temps fa que no s'hagin pogut fer tants viatges o tantes coses". D'aquesta manera, constata que s'ha reforçat "una actitud de supervivència i resiliència". "Canviar una mica la casa, mobles i decoració", concloïa. 

 

 

Imatge principal: plantes d'interior en una habitació / Unsplash