La plataforma 3Cat està d'aniversari. El primer any d'aquest gran aparador audiovisual tanca amb unes xifres que han superat les expectatives inicials del passat 2023 amb més de 219 milions de reproduccions totals representats en més d'1.170.000 usuaris registrats  i un total de 342.500 hores de continguts en català.

Les dades s'han donat en un exercici que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals considera de "màxima transparència" davant la tendència d'aquestes plataformes al silenci absolut en donar dades d'audiència. Cal destacar que el consum d'aquestes noves maneres d'accedir al món audiovisual estan deslligades de les maneres estàndards de donar les audiències, com pot ser a través de Kantar Media.

Els més vistos

De fet, a partir d’ara, la plataforma oferirà mensualment les dades d’audiència amb total transparència, amb un nou sistema de mesura i tres rànquings complementaris. En aquest línia, ja s'han donat les primeres dades. I, comptant les reproduccions per capítol i proporcionals als seus dies d'emissió, La Travessa, en la seva segona temporada, ha obtingut en el darrer mes 111.409 reproduccions; seguit de Cites Barcelona amb 91.028; Com si fos ahir amb 89.359; L'estafador de l'amor amb 57.338; i El paradís de les senyores amb 42.782. Aplicant criteris de proporcionalitat, la cadena considera que les xifres totals són més justes.

Rosa Romà, presidenta de la Corporació Catalana de Mitjans 3cat, ha subratllat que la plataforma ha sabut "adaptar-se als nous públics i hàbits de consum amb un accés universal i gratuïta". I ha afegit: "Hem sigut motor de la indústria audiovisual catalana i hem projectat el talent local a l’estranger. Però també ens hem consolidat com a gran factoria de continguts en català amb una plataforma innovadora i amb un gran potencial de creixement".

Per la seva banda, Sígfrid Gras, director de TV3, ha posat l'accent en els continguts i la potència d'aquests: "Som l’única distribuïdora de continguts que fa dècades, posem documentals en prime time i aquesta aposta també es trasllada a la plataforma i buscant noves modalitats de futur. Som els qui més arrisquem i innovem a nivell de televisió i ràdio". Precisament, la ràdio també ha sumat avantatges. Jordi Borda, director de Catalunya ràdio: "S'ha produït un efecte multiplicador del nostre públic gràcies a la plataforma. Hem aconseguit arribar a nous públics tant en streaming com podcast. Ens sentim líders de mercat i capdavanters".

I a partir d'ara, què?

3Cat es compromet a treballar per poder descarregar contingut o veure'l i escoltar-lo sense connexió. La gran aposta és l'accessibilitat. També han subratllat la prova pilot d'establir canals propis com Plats Bruts o Joc de Cartes i incrementar l'oferta de canals exclusius i temàtics per atraure nous públics. En aquesta línia, properament s'estrenarà una nova temporada de Natura Sàvia o un contingut exclusiu de Bola de Drac. Tot, amb l'objectiu d'impulsar la llengua catalana en un entorn digital on Rosa Romà ha destacat que està "minoritzada" i és important "el concepte de traccionar en un entorn de consum molt fragmentat i d'acord amb els interessos de cadascú". Per exemple, seguir amb el format juvenil i infantil, però incrementar la importància de la ficció i "mantenir els valors històrics de la cadena" com ha conclòs Sígfrid Gras.