Donarà a parlar i s'albira divisió de parers i polèmica per dies a les xarxes socials. La Federació de Casals de Joves de Catalunya ha impulsat una campanya de reducció de riscos sobre l'ús de les drogues que imita una targeta de transport públic de l'ATM de "viatges il·limitats", la 'T-Drogues', en la qual es donen consells als joves sobre com drogar-se adequadament: "Pica bé el que vagis a prendre per una experiència més segura", "Canvia de fossa nasal de tant en tant, no utilitzis sempre la mateixa", "Neteja't amb aigua tèbia o sèrum el nas després de cada viatge" o "Els turulos són d'ús unipersonal i intransferible", diu la targeta, destinada, segons l'entitat que l'impulsa, a aconsellar els joves que ja en són consumidors per a evitar majors mals. "No tenen intenció d'incitar el consum de drogues", remarquen fonts de l'entitat a ElNacional.cat, alhora que apunten que "sent realistes i conscients que molts joves es droguen en espais d'oci", es parteix d'aquesta base i es treballa per reduir riscos.
La 'T-Drogues' ha cridat l'atenció del president del Col·legi de Metges de Barcelona, Jaume Padrós, que a través d'un missatge a les xarxes socials ha confessat estar "estupefacte". "Algú pot explicar-me si aquesta merda de material —perdoneu l'expressió— és autèntica o es tracta d'una preinnocentada?", es pregunta el sanitari, que pensa que tot i que la intenció pugui ser bona, l'execució li sembla un "despropòsit". Padrós lamenta que aquesta campanya "fa guai" el consum de drogues pels joves, entre ells menors, i que, per tant, "paradoxalment l'incita".
També s'ha pronunciat en un sentit crític la diputada de Junts per Catalunya Assumpció Lailla, infermera de professió, que ha lamentat que la política de reducció de danys "mai ha d'induir al consum" i també ho veu un "despropòsit de campanya". Per la seva part, el president del Col·legi de Metges de Girona, Josep Vilaplana, apunta que "prendre cocaïna amb seguretat és un oxímoron" i que "donar indicacions 'per fer-ho bé' amb regal inclòs és promocionar-lo". "Alguns han perdut el seny", lamenta.
Qui ho defensa: "Informació, consciència i reduir riscos"
D'altra banda, també hi ha qui ha defensat la campanya. "Fa 35 anys que la reducció de riscos ha demostrat la seva efectivitat per arribar a poblacions consumidores", apunta un usuari de les xarxes socials. "Fa anys que aquests missatges es donen, no entenc la sorpresa. El material no jutja a l'usuari i és el que el fa efectiu i que arribi correctament al públic diana", apunta un altre.
Per la seva part, la Federació de Casals de Joves de Catalunya va tirar endavant la campanya amb l'objectiu de "donar informació, prendre consciència i ajudar a reduir els riscos a les persones que consumeixen, però mai incentivar-ne el consum". Una targeta que també es donava en un lot amb un rul·lo i sèrum per a evitar altres malalties associades al consum de drogues per via nasal emprant bitllets o qualsevol utensili a l'abast. Segons assenyala la Federació, aquestes targetes s'han repartit en paradetes i actes concrets en clau interna i pensats per als col·lectius concrets que son objectiu de la campanya, no a gran escala per tots els joves. De fet, la Federació també té al seu web una guia de "recomanacions i bones pràctiques" quant a l'ús de drogues als seus casals, amb punts com consensuar en assemblea les decisions relatives o evitar l'estigmatització del consumidor de drogues.