Nova polèmica a les escoles de la Comunitat de Madrid. En aquesta ocasió, ha estat per la prova diagnòstica dels alumnes de 2n de l'ESO, que ha aixecat molta polseguera entre el professorat que ha denunciat que hi ha "conceptes racistes", "supremacistes" que “traspua un plantejament eurocèntric”, “anacrònic”, i que juga amb els "mites de la grandesa d'Espanya" i que a més mostra un "clar biaix ideològic i un enfocament historiogràfic molt antiquat, propi de l'educació nacionalcatòlica". ElDiario.es destapa algunes de les preguntes que es podien llegir a l'examen: "segons el pensament espanyol de l'Edat Moderna, els homes són superiors o inferiors segons la seva raça / iguals per dret natural". "Els reis de la Monarquia Hispànica van procurar defensar els indis dels possibles abusos de la conquesta / esclavitzar els indis". 

Preguntes racistes 

L'examen de la Comunitat de Madrid plantejava un examen de Geografia i Història en el qual es preguntava sobre les Noves Lleis d'Índies de 1542, sobre els drets dels indis sobre els americans. Després plantejava una sèrie de qüestions sobre la llei. El text que els alumnes de secundària havien d'analitzar resava: "És el nostre principal desig i voluntat conservar i augmentar la població índia, que siguin instruïts i ensenyats en la nostra fe catòlica, i ben tractats com a persones lliures i vassalls nostres. Per tot això, encarreguem al nostre Consell d'Índies que no se li pot fer mal ni esclau a cap indi". Les preguntes que havien de contestar els alumnes eren: "El principal objectiu de la Monarquia Hispànica a Amèrica va ser l'explotació econòmica / l'Evangelització dels indis a Amèrica". 

Molts professors madrilenys han criticat l'enfocament de la prova tant per l'elecció del text i dels conceptes que es preguntaven com per les respostes que estaven plenes d'idees racistes. En concret, es tracta el concepte 'raça' i es fa una distinció entre la raça superior —associada a l'europea— i a la inferior —els indis—. Segons ha denunciat al digital una professora d'història d'un institut d'Usera plantejar aquesta mena de conceptes en un text destinat a alumnes de 14 anys "té connotacions racistes en lloc d'indígenes". I ha afegit "és una glorificació dels valors de la monarquia hispànica també, amb un enfocament paternalista que traspua un plantejament eurocèntric absolut". Altres docents també denuncien que existeix una "invisibilització d'al-Àndalus" a la pregunta 5, on es fa referència a la "presència musulmana en la Península" i els alumnes havien d'identificar en un mapa mut on se situen les diferents civilitzacions sense incloure Al-Andalus "s'invisibilitza una trajectòria de vuit segles en la península, és bastant tendenciós", afegeix la professora. 

Prova caòtica

Els problemes de la prova no han estat només en els continguts, sinó que també es denuncia una caòtica gestió organitzativa. La presidenta de l'associació de directors d'instituts públics de Secundària de la Comunitat de Madrid, Adimad, Rosa Rocha, ha explicat que s'han enviat fins a cinc instruccions contradictòries de la Conselleria. Així doncs, segons detalla el digital, la Comunitat de Madrid va enviar els exàmens als centres a les sis del matí, que s'havien de començar a organitzar. A més, les preguntes i les respostes no sempre coincidien, així com els problemes que ha hagut de fer front els centres bilingües, que s'han vist obligats a canviar la data de les proves d'anglès perquè estaven programades per les mateixes dates. Per la seva banda, els directors denuncien que malgrat que inicialment, les proves les havien de corregir personal extern, finalment ho farà el professorat, que ho haurà de fer fora del seu horari laboral i sense remunerar. 

Una altra de les crítiques contra aquestes proves ha estat la falta de transparència. Sindicats i organitzacions denuncien que tothom fora del govern madrileny desconeix que hi ha elaborat les proves i sota quin criteri ho ha fet, segons ha explicat el responsable d'Educació de CCOO, Isabel Galvín. Tanmateix, una portaveu de la conselleria d'Educació de Madrid ha explicat al digital que "les preguntes de les proves han estat elaborades per professors de la matèria i revisades per tècnics especialistes en disseny d'avaluacions". 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!