Polèmica per un mètode innovador per aprendre matemàtiques a primària. Tot va començar aquest dimecres, quan l'empresa Innovamat va impartir un seminari web a pares catalans sobre la manera com els fills treballen l'assignatura a l'escola. Un dels pares assistents ha compartit a les xarxes socials un petit fragment del curs, en el qual s'explica una proposta perquè els alumnes aprenguin a restar. El vídeo s'ha fet viral entre molts de retrets, en un moment que l'educació a Catalunya és a l'ull de l'huracà.

🗣️ ENTREVISTA | Damià Bardera, professor: "L'educació catalana necessita que algú adult la intervingui 5 o 6 anys"
 

En les imatges, la professora d'Innovamat explica com començar a ensenyar els nens a resoldre restes d'aquelles en les quals te'n portes una. Concretament, 76 menys 28. Així, el mètode proposat consisteix a descompondre en desenes i unitats, en un procés llarg i ple de colors. Ara, un retolador verd; ara, un de groc; després, un de rosa; i ara, un de blau. Es fan les operacions corresponents i es van obtenint els resultats, després d'una bona estona. Un procés que no ha agradat gaire entre pares i altres usuaris de les xarxes socials, que fins i tot han destacat com la professora s'embolica entre els colors, els números, les línies (desenes) i les creus (unitats).

Les crítiques són inacabables, entre els qui titllen de "subnormalitat" la proposta, els qui asseguren que Innovamat és una estafa, els que diuen que la forma tradicional d'ensenyar operacions matemàtiques com aquesta era millor... I per això la professora que surt al vídeo, Laura Morera, ha respost i ha retret que les imatges viralitzades poden generar una "lectura esbiaixada". Així doncs, ha compartit la continuació del vídeo, on explica que l'objectiu de mètodes com aquest és "que els infants aprenguin pensant". També ha compartit estudis que fonamenten pràctiques com aquesta.

En declaracions a RAC1.cat, portaveus d'Innovamat han insistit en el fet que el fragment compartit pot donar lloc a males interpretacions i han aclarit que no pretenen que "un infant vagi al supermercat amb els bastonets ni els retoladors per comptar". "Com ho fem quan un nen té un primer contacte amb una suma? Primer amb manipulació, després amb descomposició i, tot seguit, passa a l'algoritme de sempre per resoldre una suma o una resta. (...) Després d'això, en el mateix curs, ja passem a resoldre les operacions de la manera tradicional. És com aprendre les lletres i les síl·labes abans de començar a llegir", han afegit, per deixar clar que la idea és entendre els elements que componen les operacions matemàtiques.

El debat està servit

Queda clar que la proposta d'aquesta empresa ha generat debat, ja que proveeix els seus serveis a Catalunya (també al País Valencià i les illes Balears). Segons el seu lloc web, Innovamat és present a més de 1.700 centres de l'estat espanyol, així com altres països americans com els Estats Units. De fet, també ha estat motiu de crítica el fet que sigui una empresa, i no del tot petita: en el darrer exercici del 2023 va facturar 16,7 milions d'euros, amb ganes de seguir creixent. "El seu objectiu és guanyar diners, no millorar l'educació", han recordat alguns usuaris de Twitter emprenyats.

A més, el debat es produeix en un moment crític per a l'educació catalana. L'últim informe PISA va situar Catalunya a la cua en matemàtiques, ciències i lectura. Professors com Damià Bardera han considerat que el sistema educatiu del país és un "desgavell" en el qual docents, famílies i alumnes escenifiquen "un teatre, una farsa" per fer veure que uns ensenyen i els altres aprenen. I, en la línia de la polèmica sobre les propostes d'Innovamat, Bardera també ha atacat les metodologies innovadores. No hi ha dubte que el debat està servit i que d'ell en depèn el futur de Catalunya.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!