La Costa Brava és un tresor patrimonial de Catalunya que pateix una més que preocupant saturació d’embarcacions que, amb l’arribada de l’estiu, es converteix en un problema i una font de conflictes. Posar portes al mar és impossible, però tant la policia com els ecologistes demanen més regulació i més ben dissenyada per evitar incidents i més danys sobre els ecosistemes litorals. En els 214 quilòmetres de litoral que abasta la Costa Brava, entre Blanes i Portbou, es concentren 15.000 dels més de 32.200 amarratges que hi ha a Catalunya, i segons els càlculs de la Generalitat, més de 1.500 embarcacions naveguen per aquestes aigües diàriament, amb el perjudici que comporta per a la flora, fauna i els ecosistemes mediambientals. A més, entre el 2000 i el 2023 es van matricular o inscriure a Girona un total de 13.572 embarcacions, i 72 de les 130 empreses de lloguer de vaixells i motos aquàtiques que funcionen al litoral català estan operant en el litoral gironí.
Invasió d'embarcacions a l'espai natural "protegit" del Castell-Cap Roig. Dia sí, dia també. Els ‘delinqüents nàutics’ -després d'haver arrencat balisses que delimiten la zona de bany segur- continuen guanyant la partida als administradors del litoral:https://t.co/AGdPGbSiU4
— SOS Costa Brava 🌊🌊 #ProuCimentMésPinedes (@SosCostaBrava) August 14, 2024
Nefastes conseqüències per als espais protegits
Segons un treball tècnic sobre l’afluència i mobilitat d’embarcacions en l’àmbit costaner del Baix Empordà, elaborat el 2021 per la Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible de la Generalitat, la utilització d’embarcacions de nàutica recreativa s’intensifica clarament en l’època estiuenca i s’aguditza en el període eminentment vacacional del mes d’agost. Les cales identificades amb major afluència per fondejar són les de Sa Tuna, cala de Senià, S’Alguer i cala Massoni, les quals gaudeixen d’un entorn paisatgístic clarament natural, però a causa de la seva morfologia encaixada i reduïda superfície, pateixen un alt grau de congestió. “Es preveu que l’alta afluència pugui tenir nefastes conseqüències sobre espais d’alt valor ecològic i paisatgístic, alguns protegits”, afirma l’estudi, que destaca que un dels impactes més directes “l’exerceix el fondeig lliure amb àncora sobre les praderies de posidònia (Posidonia oceanica), el qual provoca el deteriorament dels feixos de posidònia, reduint la seva intensitat, tal com mostren els resultats dels estudis fets en el marc del projecte MPA-Engage".
El perill de les embarcacions en mans inexpertes
La proliferació d’empreses que lloguen embarcacions preocupa especialment els Mossos, perquè no sol·liciten cap titulació i ofereixen embarcacions de fins a 15 cavalls de vapor (CV) i 4,5 metres d'eslora, que poden transportar mitja dotzena de persones. Si aquestes embarcacions cauen en mans inexpertes, poden constituir un perill per a la seguretat. També preocupen les empreses que lloguen motos aquàtiques, perquè són les que poden provocar més incidents.
Una quarantena de denúncies
Els Mossos d'Esquadra ja acumulen una quarantena de denúncies per diverses infraccions aquest estiu i, fins i tot, el passat dimarts van arribar a imposar sis sancions en només tres hores. D'aquestes sis embarcacions, tant de propietat com de lloguer, tres eren a cala de Senià (Palamós), fondejant diversos metres dins de la zona delimitada de bany, i dues més a cap de Planes, entre Mont-ras i Palamós, mentre que la darrera fondejava a la platja Fonda, a Begur.
Les denúncies es fan arribar a Capitania Marítima de Palamós, que determina la quantia de la sanció en funció de si considera la infracció lleu, greu o molt greu. Els agents aporten les proves, el posicionament exacte de l'embarcació, la foto i una descripció de la infracció que inclou si ha provocat risc en banyistes o algun altre tipus d'agreujant.
Casos verídics
Fonts policials consultades per l’agència EFE, alerten que “hi ha molta gent que no en sap res, del mar”, i es troben amb casos surrealistes, des de gent que es posa tota a proa per emular la imatge icònica de la pel·lícula Titanic “i si hi ha un excés de pes, els entra aigua”, a tripulants que es posen tots a un costat de la barca a fer-se una selfie i bolquen, o als que se'ls para el motor i no saben posar-lo de nou en marxa. També expliquen el cas d’un home que van denunciar prop d'una zona vedada de pesca de Ses Negres, a Begur, per conduir una moto aquàtica que circulava a menys de 50 metres en paral·lel a la costa, cosa que la normativa prohibeix, i tampoc portava la reglamentària armilla salvavides. O la detenció del pilot d'una altra moto aquàtica a la zona de platges amb xiringuitos de Roses, que va fugir quan li van sol·licitar documentació, va envair una zona de bany, va acabar a la carrera per la sorra i, finalment, va ser detingut per un agent dels Mossos.