La disponibilitat de la llengua catalana als webs de restaurants i cadenes d’alimentació ha augmentat del 40% al 65% enguany. L’increment s’explica per la incorporació de l’idioma per part d’empreses com Burger King, McDonald's, Ribs o Secrets City Food. Així ho ha confirmat el Departament de Política Lingüística, responsable del programa Emmarca’t, una iniciativa que pretén fomentar l’ús del català en marques de 21 sectors que operen a Catalunya. La conselleria també ha destacat l’augment de la llengua catalana al sector de l’automoció, on s’ha arribat al 36% en la proporció de manuals en català que poden consultar-se en línia des del 2016, any en què va iniciar l'anàlisi del programa.

En aquest moment, hi ha fins a tretze marques automobilístiques que ofereixen algun tipus de publicació digital en català. L’últim any, l’ús de la llengua oficial de Catalunya s’ha estès a les pàgines de Land Rover, Skoda i Volkswagen. Així mateix, també tenen publicat un manual en català Cupra, Ford, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Seat, Silence, Tesla i Toyota. En el cas d’Audi, l'automobilística alemanya ha informat el Departament de Política Lingüística que a mitjan 2025 posarà els manuals en català a disposició dels clients al sistema operatiu dels cotxes, a l’aplicació mòbil MYAudi i al seu web. Pel que fa a les motocicletes, Harley-Davidson ha esdevingut aquest 2024 la primera marca a introduir el català en els sistemes multimèdia i de síntesi de veu.

Al sector de la moda, el català també ha gaudit d’una major presència. Aquest any s'han sumat a l'etiquetatge en català marques com Adolfo Domínguez, Boston, Brighty&Co, C&A, Hug&Clau, Mayoral i Zeeman. El Departament ha explicat que l’any vinent, el 2025, també es produiran amb l’etiquetatge tèxtil en català les peces de roba d’Abercrombie&Fitch, Gilly Hicks, Hollister, Salsa Jeans i Scalpers, entre d’altres.  

Respecte a les empreses de repartiment a domicili, les tres grans apps del sector (Glovo, Uber Eats i Just Eat.) també ofereixen l’opció de navegar per les seves plataformes en català. Glovo ja mostrava l’opció del català al web i a l’aplicació l’any passat, mentre que Uber Eats i Just Eat van desenvolupar-la al primer trimestre de l’any i a la tardor, respectivament.

Un altre àmbit on ha augmentat la presència del català és el dels electrodomèstics. Enguany, Electrolux, AEG i Zanussi han continuat ampliant el catàleg en línia amb més manuals d’ús dels seus productes en llengua catalana. Així mateix, en el sector de la informàtica i l’electrònica, ASUS ha publicat dotze manuals d’ús dels rúters que representen més de mil pàgines de contingut nou en català. Per la seva banda, després dels manuals digitals del Mac, l’iPhone, l’iPad i l’Apple Watch, Apple ha continuat ampliant-ne l’oferta amb el dels AirPods.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!