El president de Renfe, Álvaro Fernández, ha sortit a desmentir les xifres que va donar la consellera de Territori, Sílvia Paneque, durant el monogràfic sobre Rodalies al Parlament. La titular va argumentar que donar un bon servei als usuaris requerirà temps perquè un 24% dels combois no estan operatius. "No, no estan fora de servei un de cada quatre trens a Rodalies. Això és fals per més que es repeteixi", ha assegurat Fernández en un fil a X. En aquest sentit, el president ha afirmat que en un dia laboral són necessaris 181 combois a Rodalies i 54 a Regionals, i que la flota actual supera les 270 unitats.

Fernández s'ha atrevit a dir que el servei programat a Rodalies es compleix en el 95% dels casos, una xifra "superior a la majoria de nuclis urbans", i que el 5% restant no es deu a la falta de trens.

De totes maneres, ha reconegut que "és necessari que el servei millori, i que millori molt. En això estem", ha dit. És per això que s'estan reforçant els equips de personal informatiu, maquinistes, mecànics i estacions, augmentant el manteniment d'estacions, i millorant els canals d'informació. "Millorar la qualitat a Rodalies és una de les primeres prioritats de Renfe, si no la primera, i ens deixarem la pell fins a aconseguir-ho". 

"La flota té més vehicles dels necessaris per al servei"

Fernández s'ha mostrat contundent i ha defensat que la flota de transport públic compta amb "més vehicles dels necessaris per al servei" perquè, segons ell, només entre el 5% i el 15% dels combois es destina al manteniment, la neteja o a tenir vehicles de reserva per fer front a les incidències. "A Rodalies aquesta xifra de combois en manteniment, neteja o de reserva va ser del 18% el 2024", ha detallat. 

El president de Renfe ha acompanyat la piulada amb un gràfic que mostra que el 81,33% dels combois de Rodalies estava operatiu el 2024. Del 18,67% inoperatiu, el 5,5% estava en fase de revisió integral (segon nivell); el 8,2% en fase preventiva o correctiva; el 3% en fase de neteja per l'acció de grafiters i el 2,9% de reserva en cas d'accidents. 

"Aquest manteniment consisteix en una revisió completa i profunda del tren cada certs quilòmetres recorreguts. El tren es desmunta per complet, i per això les estades a tallers són llargues", ha puntualitzat el president de Renfe.

"Les incidències per vandalisme i grafitis són més grans a Catalunya"

Fernández ha explicat que un dels problemes més grans que hi ha a Rodalies és l'alt percentatge d'actes vandàlics. "Les incidències per vandalisme i grafitis són més grans a Catalunya que en altres zones. Quan aquestes accions impliquen a certs elements del tren fan que sigui declarat inútil per al servei", ha assenyalat. 

El Govern insisteix que el percentatge anunciat és real

El Departament de Territori ha reaccionat a les declaracions del president de Renfe i ha insistit que "en puntes, durant les dificultats", el percentatge del 24% indicat pel Govern de Catalunya "és correcte". Des de la conselleria asseguren que les dades s'extreuen d'un document de valoració de la mateixa companyia ferroviària referent al 2024. "Estem satisfets que el treball de tothom, i també el de Renfe, permeti certificar que ja estem ara en el 18%, un percentatge que cal anar reduint encara més", reblen les mateixes fonts de Territori.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!