El president del Tribunal Superior de Justícia (TSJC), Jesús María Barrientos, ha tornat a denunciar que Catalunya  té “una planta judicial mal dimensionada i manifestament infradotada respecte a altres comunitats” de l'Estat espanyol. En concret, ha detallat que hi ha 89 jutjats buits i  que faltaria crear un centenar de places més. Barrientos ho ha afirmat  aquest dimecres en el seu discurs de benvinguda als nous 48 jutges (només vuit, catalans) de la 73è promoció que han jurat el càrrec i que exerciran a Catalunya. Només 30 seran titulars de jutjats, ja que en la resta de vacants encara cal fer les promocions internes, i els altres divuit jutges faran reforç en jutjats de violència de gènere, ha detallat.

El president del TSJC també ha demanat als jutges que coneguin i apliquin el Dret Civil Català i  que tinguin “un escrupolós reconeixement dels drets lingüístics”,  tot i que el seu discurs ha estat gairebé en castellà. Aquest pot ser el darrer discurs de Barrientos com a president del TSJC perquè els tres candidats a substituir-lo ja van fer les seves presentacions davant el Consell General del Poder General (CGPJ).

Jutges que estrenaran tribunals

A l’acte, al Palau de Justícia, hi ha assistit les principals autoritats a Catalunya, com ara el conseller de Justícia, Ramon Espadaler, i el fiscal superior de Catalunya, Francisco Bañeres. Des del Departament de Justícia  fa temps que es reclama al Ministeri de Justícia almenys 55 noves places de jutges, inclús amb la gran reforma judicial que implica la llei d’Eficiència de la Justícia, i que serà efectiva a partir de l’1 de juliol en alguns jutjats unipersonals transformats en Tribunals d'Instància que ocuparan els nous jutges, com els ha indicat el president del TSJC.

La rebuda dels nous jutges es completarà amb una recepció del conseller Espadaler, conjuntament amb les autoritats judicials, aquest dijous, per explicar-los els serveis i eines de què disposen a Catalunya, com ara  el servei de traducció per respectar la llengua pròpia del ciutadà.

Acceptar les crítiques

En el seu discurs, el president del TSJC ha  assegurat que la magistratura  ha d'acceptar les crítiques: "Els jutges som observats permanentment, també criticats, per a bé i per a mal. Forma part de l'essència mateixa de la nostra societat actual, i hem de celebrar que així sigui, perquè ens permet aprofitar aquest focus d'atenció per a mostrar i demostrar la noblesa tècnica jurídica de les nostres decisions." Barrientos ha estat forçament criticat per les seves resolucions contra l'independentisme català.

Tot i l'acceptació de crítiques, el president de l'alt tribunal català ha exigit  que cal un respecte entre institucions i ha afegit: "No hem d'oblidar que la legitimitat de les institucions es nodreix de la confiança de la ciutadania; i que mantenir aquesta confiança exigeix un compromís permanent per part de tots quants integrem el Poder Judicial."

El president del TSJC també ha demanat que en la reforma de la carrera judicial, que ara impulsa el govern espanyol, "s'escolti als que han de ser els seus protagonistes" i que es faci amb el "màxim consens". La presidenta del Poder Judicial, Isabel Perelló, va ser més crítica amb la reforma que impulsa el govern de Pedro Sánchez,  en assegurar que les oposicions a jutge "ja són democràtiques", durant l'acte presidit pel rei a Barcelona.

 

En la foto principal, el president del TSJC amb els 48 jutges destinats a Catalunya, aquest dimecres al Palau de Justícia. / Foto: TSJC

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!