L'excoronel i exviceministre de Defensa salvadorenc Innocent Muntanyès s'ha quedat com l'únic acusat en el judici per la matança de jesuïtes espanyols al Salvador el 1989, una vegada que l'Audiència Nacional ha declarat prescrits els fets per a René Yusshy Mendoza, qui va ser tinent de l'exèrcit.
En la primera sessió de la vista oral, dedicada a les qüestions prèvies, el tribunal ha accedit a la petició de la defensa de Yusshy Mendoza de declarar extingida la responsabilitat penal de l'extinent salvadorenc i membre del batalló Atlácatl, executor dels assassinats, la condició dels quals passa ara a ser la de testimoni.
Amb aquesta decisió, Montano es queda com l'únic acusat en aquest procediment, en el qual s'enfronta a 150 anys de presó per l'assassinat d'aquests cinc jesuïtes, entre ells Ignacio Ellacuría, llavors rector de la Universitat Centreamericana (UCA) i ideòleg de la Teologia de l'Alliberament.
La petició fiscal per a Montano contrastava amb la de Yusshy Mendoza, ja que la Fiscalia només reclamava una pena d'un any per cada un dels cinc assassinats, a l'aplicar-li l'eximent incompleta de por insuperable i dos atenuants per confessió i per haver-se ofert a reparar el dany, en correspondència a la seva "molt" activa col·laboració amb la Justícia.
Però això ja no serà així després de la decisió del tribunal, que ha estat prèviament recolzada per totes les parts després de la petició de la defensa de Yusshy, que ha recordat que el seu client ja va ser empresonat al país centreamericà fins a 1993 quan la Llei d'Amnistia el va posar en llibertat.
El lletrat ha explicat que "el termini de prescripció venç als 20 anys" i que contra Yusshy "no es va dirigir el processament fins al 2011" sense que prèviament existís querella, denúncia o escrit de part contra ell, a més d'esmentar que els jesuïtes salvadorencs i l'actual rector de l'UCA destaquen la seva col·laboració aquests anys.
La Fiscalia ha reconegut que "ja han passat àmpliament aquells 20 anys" i que, per tant, "és procedent declarar prescrits els delictes" mentre que les acusacions s'han adherit a ella no sense abans subratllar que Yusshy "està reinserit, té feina, no ha tornat a delinquir, des de 2012 va mostrar el seu penediment i gràcies a la seva col·laboració es tenen elements probatoris". I a més, han precisat, va demanar i va rebre perdó.
Yusshy, que ha seguit la sessió des del Consolat, passa a ser testimoni i declararà el proper 7 de juliol de forma presencial.
L'excoronel Montano, que portava com tots els participants en la vista una màscara, ha seguit aquesta primera jornada gairebé sense parpellejar des del banc dels acusats.
Ara, el judici es reprendrà dimecres a les 10.00 hores amb la declaració de Montano, a presó provisional des de 2017, que es queda com a únic acusat en el procediment.
audiència nacional
Primera jornada del judici per l'assassinat del jesuïta Ellacuría al Salvador
El Nacional
Barcelona. Dilluns, 8 de juny de 2020. 21:37
Temps de lectura: 2 minuts
Barcelona. Dilluns, 8 de juny de 2020. 21:37
Temps de lectura: 2 minuts
