És igual el dia que sigui, probablement mentre vostè estigui llegint aquesta notícia alguna incidència estarà impedint que un tren de Rodalies arribi a temps a l’estació. I això ha passat justament també aquest dissabte en què els usuaris han sortit al carrer per expressar la seva protesta pel caos continuat a la xarxa ferroviària. Un caos que té efectes nocius per a la població, com un estudi vol deixar en evidència, i que no té una solució a la vista per aplicar a curt termini.

Mentre centenars de persones protestaven aquest dissabte en una desena de localitzacions, s’ha produït una incidència entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, que ha interromput la circulació de fins a quatre línies, l’R14, l’R15, l’R16 i l’R17. La manca d’inversió en el transport públic per part de l’Estat castiga sobretot els usuaris de les comarques del sud del país. La incidència d’aquest dissabte s’ha vist solucionada al voltant de les 16.35 hores.

Segons Adif, el problema d’avui s’ha produït en un desviament. Renfe ha explicat després que els trens afectats han estat els de línies regionals de Rodalies de Catalunya, informa l’ACN. Un cop solucionada l’avaria la normalitat dels horaris s’havia d’anar recuperant gradualment. A primera hora de la tarda ja s’havia reprès per una sola via.

Queixes en augment

El malestar dels usuaris amb Rodalies ha quedat en evidència aquesta setmana amb dades del Síndic de Greuges. La institució ha rebut ja aquest any més del doble de queixes sobre Rodalies que durant tot el 2024. L'any passat en va rebre 160 i des de l'inici del 2025 ja suma 397, segons va apuntar la síndica, Esther Giménez-Salinas, en la presentació de l'informe sobre l'activitat del 2024 de la institució. La majoria són per retards, per manca d'informació i perquè els usuaris se senten maltractats. De les queixes i actuacions d'ofici del 2024, el 43% han estat relacionades amb les polítiques socials i han crescut del 15% al 19% les vinculades a les polítiques territorials per les incidències en el transport públic.

Des del Síndic de Greuges s’ha apuntat que caldria millorar la informació a l’usuari, un aspecte que en principi no hauria de requerir grans inversions econòmiques, tenint en compte que els problemes greus no es podran solucionar fins que no es facin les inversions corresponents. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha dit precisament aquest dissabte que l'arrel del problema és d'una "desinversió" anterior, però afirma que des de l'Executiu intentaran "millorar la informació" als viatgers durant l'any 2025, recollint la demanda del Síndic de Greuges.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!