El programa de Beques de la Fundació ”la Caixa” ha impulsat les carreres acadèmiques de més de 6.000 estudiants i investigadors al llarg dels seus més de 40 anys d’història. Amb aquest gran assoliment, el programa referma el seu suport al talent jove i celebra el total de beques atorgades fins ara: 148 beques de grau, 3.879 beques de postgrau a l’estranger, 1.718 beques de doctorat i 273 beques de postdoctorat a Espanya i Portugal. El programa de Beques, que actualment cobreix tots els nivells formatius de l’etapa universitària, es va iniciar amb l’objectiu de fomentar la mobilitat internacional i afavorir l’excel·lència acadèmica d’estudiants destacats per oferir-los la possibilitat d’accedir a les millors universitats i centres de recerca del món.
Durant aquests 40 anys d’existència del programa de Beques s’han invertit més de 400 milions d’euros en ajuts a estudiants i investigadors, que han pogut ampliar els seus objectius d’estudi i recerca, treballs que després repercuteixen directament en beneficis per a la societat.
La primera becada
El 1982 es va llançar la primera convocatòria de les beques de postgrau a l’estranger per a estudiants espanyols. La doctora Susan Webb (Barcelona, 1952), que actualment és catedràtica emèrita de la Universitat Autònoma de Barcelona, coordinadora del grup de recerca de Malalties de la Hipòfisi de l’Hospital de Sant Pau i presidenta de la Comissió Assessora de Malalties Minoritàries del CatSalut, va formar part d’aquesta primera promoció de becaris. Entre 1983 i 1984, va dur a terme la seva recerca postdoctoral en Neuroendocrinologia de la Reproducció a la University of Texas at San Antonio i a la University of Minnesota: "Va ser una experiència molt positiva per a la meva trajectòria acadèmica. Vaig tenir l’ocasió de completar la meva formació en endocrinologia fent experiments sobre hormones amb animals d’experimentació. Aquell any vaig aconseguir fer una dotzena de publicacions en revistes internacionals i això, evidentment, va ser determinant per a la meva carrera".
A més d’impulsar la seva formació acadèmica, la doctora Webb admet la importància que va tenir el programa de Beques en el seu desenvolupament professional i en les fites assolides posteriorment: "Al voltant del 1988 vaig aconseguir la plaça de professora titular de la Universitat Autònoma de Barcelona, i cap al 2010, la plaça de catedràtica. Tot això va ser, en part, gràcies al que vaig aconseguir durant el meu període com a becària de la Fundació "la Caixa"".
Cobertura de tota l’etapa universitària
A aquestes primeres promocions de les beques de postgrau a l’estranger, s’hi han anat sumant al llarg dels anys les beques de doctorat INPhINIT, el 2017, i les beques de postdoctorat Junior Leader, el 2018, totes dues per desenvolupar projectes de recerca a Espanya i Portugal. A més, el 2021 es va llançar la primera convocatòria de beques de grau per a estudiants excel·lents amb recursos econòmics escassos que inicien un grau universitari a qualsevol de les universitats públiques d’Espanya.
Oriol Blázquez va obtenir una de les beques de grau de la primera convocatòria i actualment estudia Medicina a la Universitat de Barcelona: "Quan vaig acabar el batxillerat, el camp de la investigació era el que més em cridava l’atenció, però tenia dubtes. Medicina no em tancava les portes a la investigació i em donava la possibilitat d’incloure la part social de tractar amb persones, que també m’interessava molt". Per a l’Oriol, la beca de la Fundació ”la Caixa” ha suposat una gran ajuda i li ha permès mudar-se de la seva Lleida natal per estudiar a Barcelona: "En el terreny familiar i personal és un gran suport perquè alleugereix la càrrega econòmica, sobretot depenent de l’escenari que hi hagi a casa. En el meu cas, som tres germans i mantenir tres carreres i estudiar fora era insostenible".
Xarxa de talent internacional
Un dels eixos vertebradors del programa de Beques de la Fundació ”la Caixa” és l’acompanyament dels becaris, amb dos objectius clars: en primer lloc, mantenir i desenvolupar les relacions entre ells, l’intercanvi d’informació i el suport mutu; i, en segon lloc, proposar o suggerir accions que puguin ser d’interès per a aquest col·lectiu. Aquest acompanyament permet, per tant, establir una xarxa de contacte i col·laboració entre becaris de la mateixa promoció, promoure trobades per conèixer integrants de promocions anteriors i escoltar les seves experiències i consells.