El Departament d'Educació del Govern de la Generalitat prohibirà l'ús del mòbil a les classes d'infantil i primària i imposarà restriccions a les aules de secundària a partir del curs 2024-2025. Aquest dimarts al matí, l'executiu de Pere Aragonès ha enviat les instruccions a les escoles i instituts amb l'objectiu que l'ús dels dispositius mòbils sigui el menor possible i, en cas que s'utilitzi, ha d'estar justificat educativament. Es tracta d'un resultat d'un debat entre el Consell d'Educació de Catalunya i els 112.000 alumnes de 1.400 centres catalans. 

El mòbil a primària

D’aquesta manera, s’estableix per a l’alumnat d’educació infantil i primària la restricció absoluta de l’ús del mòbil al centre educatiu, tant durant l’horari lectiu com no lectiu (pati, menjador, extraescolars...). En cas que un alumne dugui un dispositiu, aquest haurà d’estar apagat al llarg de la jornada escolar i desat en el lloc segur que el centre determini.

L'ús del mòbil a secundària

En canvi, a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO), de manera general, l’alumne que porti un mòbil l’haurà d’apagar en entrar al centre i desar-lo en el lloc segur que es determini. En les activitats lectives, el centre pot decidir si restringir-los totalment o bé permetre’ls en circumstàncies excepcionals amb ús pedagògic (geolocalització, enregistrament de vídeos...) o per circumstàncies personals de l’alumnat. Es recomana, però, que per a activitats lectives el centre prioritzi l’ús del portàtil o de dispositius del mateix centre. 

En el cas de les activitats no lectives, no es podrà fer un ús lliure del mòbil, amb l’objectiu de preservar la interacció personal entre alumnat, professorat i altres membres de la comunitat educativa. Excepcionalment, es podrà fer servir amb la finalitat de fer una activitat concreta i sempre que ho indiquin els adults de referència que vetllin per l’alumnat en aquests espais.

La normativa a l'educació postobligatòria

Finalment, es determina per a l’educació postobligatòria que en aquests ensenyaments l’alumnat ha de ser responsable dels seus mòbils, seguint les normes del centre. En les hores lectives, l’ús no podrà ser lliure i només podrà permetre’s en les activitats d’aprenentatge. En el temps no lectiu, el centre pot regular-ne l’ús en funció de l’edat de l’alumnat. Les instruccions expliciten que, en termes generals, totes les persones que tinguin relació amb un centre educatiu han d’actuar de manera coherent amb la normativa. Per tant, cal que tots els adults facin un ús, textualment, exemplar dels dispositius mòbils, cosa que tindrà un impacte protector en els menors. 

Excepcions

El Govern també ha marcat una sèrie d'excepcions per afrontar supòsits en el sistema educatiu. El primer és la salut: l'alumnat amb alguna necessitat específica de salut que necessiti monitorar algunes constants. També per a alumnes amb necessitats educatives especials que requereixin alguna aplicació que faciliti la comunicació, la participació o l’accés a l’aprenentatge. Una altra excepció és per dur a terme algun projecte que no es pugui fer amb dispositius del centre així com quan es facin sortides i viatges, sempre que el docent ho permeti. També el podran fer servir en el transport escolar, així com per emergències. 

En el cas que un centre vulgui dur a terme un projecte singular que inclogui la utilització dels mòbils diferent de la de les orientacions, haurà de sol·licitar autorització a l’administració educativa després d’haver estat aprovat per majoria qualificada de dos terços del consell escolar del centre.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!