Un 23% dels conductors que han de circular habitualment per una zona de baixes emissions (ZBE) ha hagut de canviar el seu cotxe i el 13% està valorant fer-ho, segons una enquesta realitzada per l'organització de consumidors OCU i publicada aquest dimecres. Des de l'1 de gener del 2023 un total de 151 ciutats d'arreu l'Estat havien d'implementar les seves respectives ZBE, que limiten la circulació dels vehicles més contaminants en el centre de les principals àrees urbanes, una mesura que s'emmarca en la transició ecològica i que sempre ha aixecat molta polseguera per les afectacions que ha suposat per a nombrosos conductors, així com pels litigis que s'han donat als tribunals.
En exposar els resultats de l'enquesta, l'organització de consumidors ha aprofitat per expressar les seves queixes pels "extraordinaris retards" d'un any en la tramitació de les ajudes Moves III —destinades a ajudar en la compra de vehicles elèctrics i a la instal·lació d'infraestructures de recàrrega—. Segons OCU, "al termini de 6 mesos per a l'aprovació autonòmica de l'ajuda per a cotxes elèctrics, cal sumar després el temps que porti presentar la documentació requerida i el que finalment es trigui a concedir l'import sol·licitat".
En opinió de l'OCU, el retard en les ajudes, la quantia de les quals pot ascendir a 7.000 euros si es lliura a canvi un vehicle per a convertir en ferralla, "està desincentivant la compra de cotxes menys contaminants". És per això que l'OCU insta el govern espanyol a agilitzar la concessió de les ajudes, perquè es concedeixin en el mateix moment de la compra del vehicle. Alhora, l'organització de consumidors recorda a les administracions la necessitat d'impulsar altres mesures que prioritzin mitjans de transport alternatius, com la construcció de pàrquings dissuasius en els límits de les ZBE, gratuïts i ben connectats amb el centre via transport públic.
L'OCU manté també la petició de revisar el sistema d'etiquetes de la DGT de manera que es contemplin les emissions reals, no el tipus de motor del cotxe. Un estudi recent propi de l'entitat afirma que els automòbils més venuts amb motor de combustió i etiqueta C generen unes emissions de CO₂ durant el seu cicle de vida similars o fins i tot menors a bona part dels vehicles Mild hybrid i alguns dels híbrids més grans i potents, amb etiquetes Eco o Zero emissions que faciliten el seu accés i aparcament a les ZBE.
Els tribunals desmunten les ZBE de l'àrea metropolitana de Barcelona
Prova del debat entorn de les ZBE és que recentment, a finals de juliol, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va anul·lar quatre zones de baixes emissions més de l'àrea metropolitana de Barcelona, com ja va fer el març del 2022 amb la del centre de la capital catalana. La Justícia tombà amb quatre sentències aquestes zones de restricció de la circulació per a vehicles contaminants que s'havien desplegat al voltant de les rondes i que comprenen els municipis de l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besòs.
El motiu és el mateix que el tribunal va esgrimir amb la ZBE de Barcelona, una suposada manca de justificació i la severitat de les restriccions, especialment per a usuaris com treballadors o petits empresaris que hagin de fer ús del vehicle ineludiblement i que no tinguin la capacitat econòmica per canviar-lo per un de menys contaminant. Els ajuntaments dels quatre municipis de l'àrea metropolitana havien aprovat les seves respectives zones de baixes emissions el 2020, d'igual forma que Barcelona, i ara hauran de fer marxa enrere o virar el projecte perquè passi el tall judicial com ja va fer Barcelona l'any passat.