La prohibició temporal de sis mesos de pujar al transport públic amb patinet elèctric entrarà en vigor aquest dimecres després de l'incendi d'un d'aquests vehicles de mobilitat personal en un vagó de FGC. El director general de l'Autoritat del Transport Metropolità, Pere Torres, explica que han pres aquesta mesura per "garantir al màxim la seguretat dels usuaris" i perquè aquest període és un "temps raonable" per estudiar com reduir el risc a zero. Doncs bé, durant aquests sis mesos, pujar el patinet al transport públic pot suposar una sanció de fins a 200 euros. Per contra, els usuaris i les empreses de mobilitat lamenten aquesta prohibició. "És massa contundent", afirma la directora de l'Associació d'Empreses de Mobilitat, Entorn Sostenible i Smart (AEMES), Neus Olea.
En declaracions a l'ACN, el director general de l'ATM explica que durant aquests sis mesos se celebraran reunions amb operadors, fabricants i usuaris per reduir al màxim el risc d'incendi de les bateries d'aquests vehicles. "No deixarem fora de la participació i reflexió ningú que pugui aportar algun aspecte o element que pugui ser d'interès", assenyala Torres. Ell mateix assegura que la prohibició no hauria d'allargar-se més enllà d'aquest període. "Si calgués una pròrroga, la faríem, però el propòsit és que no esdevingui permanent", indica. Mentre duri la prohibició, l'ATM anirà habilitant progressivament espais per estacionar els patinets a les estacions.
Torres remarca que l'objectiu d'aquesta mesura és garantir la seguretat. "Preservar la seguretat de les altres persones mereix a vegades actuacions contundents", declara el director general de l'ATM. En aquest sentit, recorda que l'incendi d'un patinet en un vagó de FGC el novembre passat a Sant Boi de Llobregat es va produir en una estació a l'aire lliure, amb poca gent i amb les portes del tren obertes. "Situem el mateix incident en el mateix tren, ple i en un túnel. Probablement, no estaríem parlant de desperfectes i de dos ferits de poca consideració", afegeix.
Els usuaris creuen que l'accident de Sant Boi de Llobregat és un cas puntual
La usuària de FGC, Cristina Leonelli, explica a l'ACN que fa cinc anys que fa servir el patinet per anar a la feina i que a causa d'aquesta mesura trigarà més temps a arribar-hi. "No estic del tot a favor de la decisió perquè l'explosió de patinets passa de tant en tant com amb mòbils i amb patinets trucats", assenyala. Al seu torn, Israel Carmona comenta que fa servir el patinet per anar a Barcelona, on resideix la seva mare. "Això és un 'engañabobos', perquè tu portes un mòbil o un portàtil amb bateria, i el mateix que va passar amb el patinet podria passar amb un mòbil o un ordinador", opina.
Un altre viatger, Rómulo Orlando, comenta que optarà per utilitzar la bicicleta. L'usuari també atribueix l'incendi del patinet de Sant Boi a un possible trucatge del vehicle. "No vol dir que passi el mateix amb tots", comenta. "Caldria considerar fer revisions a patinets, com la ITV per als cotxes, per assegurar-se que està en bones condicions", assenyala. Del mateix parer és la directora de l'Associació d'Empreses de Mobilitat, Entorn Sostenible i Smart (AEMES), Neus Olea, que planteja que els patinets hagin de passar una inspecció tècnica i que s'apliquin mesures "més smart", com per exemple facilitar un QR que demostri que s'han passat aquests controls. Així doncs, la directora de l'AEMES reclama a l'ATM que repensi aquesta mesura i se'n preguin d'altres més concretes per minimitzar el risc d'incendi a l'interior del transport públic.