A l'espera que el Ministeri per la Transició Ecològica actuï en la reparació de la barra del Trabucador, seriosament afectada pel temporal de llevant, l'empresa Infosa, que explota les salines de la Punta de la Banya, ha habilitat un camí "precari" de sorra, d'uns deu metres d'amplada com a màxim, per poder accedir provisionalment a les seves instal·lacions. Aquest dijous va ser el primer dia que ho van poder fer per terra. "No ens han quedat més nassos que actuar", assegura el gerent d'Infosa, Joan Sucarrats. L'empresa ha mobilitzat unes 18 màquines des de fa pràcticament quatre setmanes per poder recuperar l'accés, invertint entre 200.000 i 300.000 euros. El Ministeri hi preveu actuar aviat traslladant 120.000 metres cúbics de sorra.
Ni la seixantena de treballadors d'Infosa ni els camions que s'encarreguen de distribuir la sal que produeixen han pogut accedir a la Punta de la Banya des de fa més de 20 dies. El temporal va provocar, segons Sucarrats, "el trencament més gran que es recorda" de la barra. El gerent d'Infosa assegura que "els últims quatre quilòmetres van desaparèixer i han quedat enfonsats sota el mar. Estem en la precarietat total".
Des d'aquest dijous, els treballadors poden accedir amb tot terrenys fins a les instal·lacions de la Punta de la Banya. Entre dilluns i dimarts vinent, Infosa efectuarà proves per poder comprovar si és factible que hi arribin també els camions. Tot dependrà de si el terreny està prou compactat. De moment, i mentre no actuï el Ministeri, els tractors, camions i màquines seguiran treballant diàriament per evitar que l'onatge s'emporti el pas. Segons Sucarrats, es tracta d'una solució "provisional" que "qualsevol llevantada", de dimensions inferiors a la del Temporal Gloria, podria acabar malmetent de nou.
Per a l'empresa, aquest escenari suposa una "inseguretat total", amb l'activitat totalment paralitzada durant pràcticament quatre setmanes i pèrdues econòmiques que poden repercutir en el seu fons comercial. Al marge de l'accés, Sucarrats apunta que s'han produït danys a la guardamar exterior, entre altres punts de les instal·lacions. El problema, però, admet que és "al conjunt del Delta": "Si les administracions no es prenen seriosament el problema de la regressió, la manca de sediments i la subsidència i no prenen mesures a curt termini per atacar-ho ho tindrem difícil".
Inversió pública de 700.000 euros
La recuperació de l'espai de la barra del Trabucador serà una de les principals prioritats de les actuacions previstes al Delta de l'Ebre per reparar els estralls del temporal de llevant. Fonts del Ministeri per la Transició Ecològica apunten que l'obra s'està tramitant i podria començar a executar-se en 20 dies. La previsió és invertir uns 700.000 euros en, principalment, el trasllat de 120.000 metres cúbics de sorra que provindria del material arrossegat pel temporal a l'interior de la badia dels Alfacs i de la platja dels Eucaliptus.
Això possibilitaria eixamplar el camí construït per Infosa fins als 50 metres en els trams dels tres quilòmetres finals de la barra que connecta amb la punta de la Banya. Amb el temps, i com en temporals passats, l'istme acumularia novament sediments i s'eixamplaria de forma natural. Una solució que, malgrat tot, continuarà sent "precària", segons Sucarrats, que dubta que la barra s'acabi regenerant per ella mateixa: "Tenim els nostres dubtes i, si es regenera, necessita molts dies".
Més enllà de l'estricta aportació de sorra, l'actuació pública a l'espai preveu intentar posar solució a un problema generat per les obres que es van realitzar als anys 90 per intentar fixar la barra. El temporal ha fet aflorar la duna i l'escullera de pedra per on es va fer passar en aquell moment el camí. La dinàmica natural, impulsada per la llevantada, ha traslladat l'istme uns 50 metres cap a l'interior de la badia dels Alfacs. Això ha deixat al descobert aquests elements, que ara actuen com a espigons retenint arcs de sorra i actuant com a trampes que immobilitzen els sediments i impedeixen la seva dinàmica natural. En aquest sentit, les obres inclouran també la retirada de la major quantitat possible d'aquestes pedres per restablir el trànsit natural dels sediments.