Les motocicletes són un mitjà de transport arrelat a Catalunya i especialment a la ciutat de Barcelona i el seu creixement ha estat molt significatiu en els darrers anys, amb un increment del 50% del parc d’aquests vehicles en els darrers cinc anys. El nombre de motocicletes representen el 33,3% del parc mòbil de la ciutat (27,2% les motos i el 6,1% els ciclomotors) i el nombre de motos en circulació a Barcelona està al voltant de les 300.000 unitats, amb una ràtio aproximada de 183 motos per cada mil habitants. En l’àrea metropolitana la xifra puja aproximadament fins a les 484.000 unitats. Barcelona, a més concentra el 22% de les motos de tot l’estat espanyol. Les associacions de motoristes proposen canvis en alguns dels reglaments que els afecten que necessiten l’aprovació de la Direcció General de Tràfic (DGT), que és qui estableix les normatives generals de trànsit per a tot l’estat espanyol, tot i que les competències de la seva aplicació a Catalunya estan transferides al Servei Català de Trànsit (SCT). Una d’aquestes normes que canviarà en el 2025 és la de permetre a les motos circular pels vorals de les carreteres, però només en determinades circumstàncies.

Modificació de l’article 36 

La modificació de l’article 36 del Reglament General de Circulació inclourà aquesta nova norma que es troba actualment en procés d’aprovació, però que està previst que entri en vigor en el 2025. Aquest canvi permetrà a les motocicletes circular pel voral en casos específics: durant els embussos o retencions, sempre que no se superin els 30 km/h, o quan existeixi perill en el desplaçament a causa de les condicions meteorològiques adverses. L’aprovació final del reglament dependrà dels processos legislatius i administratius i, per tant, tot i que s’espera que aquesta mesura entri en vigor l’any vinent, encara no existeix una data exacta per la seva aprovació. A més de a les motos, el canvi de la norma també permetrà circular pels vorals a les grues i vehicles de serveis prioritaris sense que sigui vist com una infracció. La nova norma també preveu que inclogui la legalització dels intercomunicadors en els cascs.

Noves mesures del 2024

Aquesta normativa s’emmarca en el procés de revisió i actualització de les normatives de tràfic, que inclouen diverses mesures per millorar la seguretat viària dels motoristes, que són un dels col·lectius més vulnerables de l’accidentalitat. La sinistralitat de les motos a Catalunya i a la resta de l’estat presenta xifres preocupants, amb una sobre dimensió d’aquests vehicles en els accidents greus i mortals. A Catalunya, les motocicletes i ciclomotors estan involucrats en el 44% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals o ferits greus, i pateixen el 30% del total dels sinistres mortals. En 2023, 52 motoristes van perdre la vida a les carreteres catalanes, un 15,6% més que l’any anterior, i un 8,8% més que en el 2019. A escala estatal, 299 motoristes van morir a les carreteres espanyoles, 45 més que en el 2022 (un 19% més) i és la més alta des del 2008. 

Factors d’accidentalitat

Entre els factors que contribueixen a l’alta tassa d’accidents de motos es troba la sobrerepresentació d’aquests vehicles en el trànsit (representen només el 2,3% del tràfic total, però estan involucrats en el 44% dels accidents), la vulnerabilitat dels usuaris, l’augment del parc de motocicletes, els factors humans (responsables del 90% de les causes d’accidents, com distraccions, cansament, alta velocitat, conducció sota els efectes d’alcohol o drogues, temeritat, falta d’experiència), la concentració d’accidents (la meitat dels que són greus o mortals es concentren en només 13,6% dels quilòmetres estudiants, especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona); les condicions de les vies, l’ús urbà (molts accidents passen en trajectes curts per ciutat, especialment en hores punta entre setmana), o els factors climàtics (en cas de pluja augmenta el risc).

Preocupació a la DGT i la SCT

Aquest increment de la sinistralitat ha generat preocupació tant a la DGT com al SCT. Per millorar la seguretat viària i reduir la sinistralitat, la DGT ja va introduir alguns canvis aquest any. D’una banda, l'ús obligatori del casc integral o modular homologat, l’ús obligatori de guants homologats pel conductor i l’acompanyant o la prohibició de circular amb calçat obert, com xancletes, o descalç. També es van introduir mesures de formació pels conductors de motocicletes, com el curs obligatori per conductors amb permís B d’almenys tres anys d’antiguitat que desitgin conduir motos de fins a 125 cc, i el curs especial obligatori per a conductors de motos de més de 125 cc, incloent-hi aquells amb permís B i tres anys d’antiguitat.

El Servei Català de Trànsit també ha posat el focus en els últims anys per reduir l’accidentalitat i incrementar la seguretat d’aquest col·lectiu, apostant per la formació contínua a través de programes com Formació 3.0 i per la sensibilització de campanyes específiques i l’organització de jornades com a mesures principals que corregeixin a la baixa la tendència que les motos no han seguit amb la mateixa intensitat que la resta de vehicles. També ha incrementat la vigilància i el control de les infraccions que cometen els motoristes a les carreteres catalanes, en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, amb els vols de control amb helicòpter, i en el 2022 també va posar en funcionament motocicletes espiell per controlar les carreteres amb alta sinistralitat o en les quals es van detectar moltes infraccions.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!