Si hi ha una cançó que s’escolta de manera repetida a tot el món durant l’època de Nadal és All I Want for Christmas Is You (Tot el que vull per Nadal ets tu), l’èxit de Mariah Carey, llançada en 1994 com a senzill principal del quart àlbum d’estudi de la cantant, compositora, productora musical i actriu nord-americana. La cançó s’ha convertit en una mena d’himne nadalenc oficiós i ja forma part de la cultura pop d’aquesta època de l’any, superant a altres cançons típiques i populars d’aquest gènere, tant pel que fa a les reproduccions com pels guanys que genera. All I Want for Christmas Is You és una de les més lucratives de la història de la música moderna, ha venut més de 16 milions de còpies en tot el món, una xifra que inclou vendes en múltiples formats, com discos físics i descàrregues digitals en diferents plataformes, i s’estima que Carey ha guanyat més de 70 milions de dòlars només pels drets d’autor des del seu llançament fa 30 anys, segons els càlculs de la revista Forbes. Però, quant guanya Mariah Carey cada any?
Escrita a quatre mans
Cal especificar que Mariah Carey no és l’única autora de la cançó, sinó que va ser una creació a quatre mans amb el productor i compositor nordamericà d’origen brasiler, Walter Afanasieff, que en nombroses entrevistes ha reivindicat la coautoria de l’èxit musical i ha garantit que ell i Carey tenen els beneficis repartits. Afanasieff va col·laborar amb Mariah Carey en els seus sis primers àlbums d’estudi, en cançons com Hero (número 1 en la llista Billboard Hot 100), o One Sweet Day, un duet amb Boyz II Men que va mantenir el rècord de la durada més llarga en el número 1 durant 16 setmanes. Pero Afanasieff i Carey van separar els seus camins després de l’àlbum Butterfly, en 1997, i el productor i compositor ha explicat que fa més de 20 anys que no té contacte amb la cantant nord-americana. Afanasieffés autor d’un altre èxit, la cançó de Titanic interpretada per Céline Dion, My Heart Will Go On, que li va reportar guanyar un Grammy en el 1999.
Ingressos continus
All I Want for Christmas Is You, un dels senzills més venuts de la història, que va ser durant quatre anys consecutius número 1 a la llista Hot 100 de Billboard, obté ingressos de les reproduccions en plataformes de streaming, com Spotify i Apple Music, la venda de discos i descàrregues digitals, llicències per a usos comercials i en pel·lícules, i royalties per drets d’autor. Els guanys anuals que obté Mariah Carey cada any gràcies a aquesta cançó varien segons diverses fonts. Forbes estima que Carey guanya entre 2,5 i 3 milions de dòlars anuals gràcies a les reproduccions de la cançó. The Economist estima que obté al voltant de 2,5 milions de dòlars cada any, mentre que The New York Post també ha elevat aquesta xifra aproximadament 3 milions de dòlars anuals. Segons un article de la revista Billboard, l'artista s'embossa un cèntim de dòlar per cada vegada que se sent la seva cançó, i l'any passat ja es va registrar, en només una setmana, un total de 37,6 milions de transmissions als Estats Units. És important remarcar, però, que tot i que el pic de guanys es produeix especialment durant l’època nadalenca, aquesta és una cançó que manté un nivell força estable en reproduccions durant tot l’any, assegurant un ingrés continuo pels seus compositors.
Els guanys a Spotify
El Món a Rac1 s’ha fet ressò d’aquest tema i Jordi Basté ha entrevistat a un expert en el negoci musical, Manuel López, que ha explicat que la cançó “és imbatible” i que ja ocupa la posició número 4 en el top mundial de Spotify. López assegura que, per cada milió de reproduccions que el tema té a Spotify, la plataforma paga entre 3.000 i 5.000 dòlars. Per tant, si tenim en compte que la cançó porta 2.000 milions de reproduccions a Spotify, el càlcul és que Mariah Carey pot haver guanyat entre sis i deu milions de dòlars només per les escoltes en aquesta plataforma, i destaca que "els guanys estan augmentant".
Segons El Món, el CEO de Sympathy for the Lawyer, un despatx d'advocats especialitzat en gestió legal i financera del negoci musical, afirma que a Spotify la cançó té uns cinc milions de reproduccions cada dia, xifres a les quals cal sumar els ingressos obtinguts a través d'altres plataformes com Apple Music o Amazon, i xarxes com TikTok o Instagram, que també paguen.
Curiositats de la cançó
Al llarg dels seus 30 anys d’existència, All I Want for Christmas Is You ha acumulat nombroses anècdotes i curiositats. La cançó, de fet, no anava a ser un tema propi, sinó que havia de ser un tema més dins de l’àlbum de versions Merry Christmas, un recopilatori de Nadal. Mariah Carey va ser contrària al principi a la idea de llançar un disc d’aquesta mena, perquè era el que feien les velles glòries de la música, i li arribava massa d’hora en la seva carrera.
La mateixa cantant va revelar en un documental d’Amazon Prime que la inspiració de la cançó no li va arribar al Nadal, sinó en ple estiu, i que la va escriure en només 15 minuts. El tema parla sobre el desig de passar les festes nadalenques amb un ésser estimat, en lloc de rebre regals materials o decoracions típiques de la temporada. La lletra expressa que l'únic que la cantant vol per Nadal és estar amb la persona que estima. La lletra també fa referències a elements tradicionals nadalencs, com les llums, els adorns i els regals sota l’arbre, però els aspectes materials passen a un segon pla davant el desig principal d’estar amb la persona estimada durant les festes.
La cançó, a més, és una de les més versionades de la història. Carey l’ha interpretat amb artistes com Justin Bieber o Michael Bublé, i altres han tret la seva versió, com Ariana Grande, Demi Lovato o Olivia Olson (Love Actually) sense oblidar que altres artistes espanyols també l'han versionat en castellà, com Gret Rocha, Giselle Torres, Carolina Ross o Miriam Camino.