Ja és cap de setmana i ja arriba un nou episodi d’embussos a l’AP-7. L’artèria més important de l’anatomia catalana, col·lapsada de manera contínua. Ja fa uns mesos que els peatges van desaparèixer d’aquesta autopista tan important que travessa el país. Un final de pagaments que es va traduir en molts embussos. Circular per aquesta autopista és gratuït des del setembre de 2021 i es considera que aquest és el principal atractiu per circular per la via. I això està provocant cues quilomètriques de manera contínua a l’AP-7, a més de diversos accidents de trànsit. De fet, fins i tot el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, va reconèixer fa uns dies que aquesta autopista “ha tocat sostre” els caps de setmana, i que el model de mobilitat actual “no dona sortida” als trajectes “de dispersió de l’àrea metropolitana a zones de vacances”.

La culpa és d’Espanya? És ben cert que el responsable d’aquesta infraestructura és l’Estat, però el SCT és qui gestiona el trànsit i pot prendre mesures per atenuar les cues i reduir la sinistralitat. No obstant això, és evident que molts vehicles podrien desaparèixer d’aquesta autopista si Espanya invertís en les infraestructures que calen a Catalunya, com és el servei de Rodalies o el corredor mediterrani, entre d’altres; a més d’inversions a la mateixa AP-7, com la millora de l’accessibilitat a aquesta autopista o la construcció d’un quart carril en un dels trams d’aquesta artèria. Es tracta d’inversions previstes en els plans de l’Estat, però que encara no han arribat a executar-se.

Dades

L’AP-7 és gratuïta des de l’1 de setembre del 2021. I des de llavors s’han produït més de 600 embussos o accidents a l’autopista. Davant l’aixecament dels peatges, ha augmentat entre un 40% i un 50% el trànsit que circula per aquesta artèria. Això, com no podia ser d’altra manera, ha fet augmentar el nombre d’accidents en aquesta via, així com el nombre de morts, que s’ha triplicat.

Limitar la velocitat

Una de les possibles solucions per reduir sinistralitat i les retencions a l’AP-7 podria passar per reduir la velocitat màxima d’aquesta autopista. Així ho ha proposat el Govern a través del SCT, que planteja que els vehicles puguin circular per la via a un màxim de 110 quilòmetres per hora. I encara es reduiria més la velocitat en un dels trams més conflictius d’aquesta autopista: a les comarques del Vallès Oriental i Occidental. Allà es passaria dels actuals 120 km/h a 100 km/h. El SCT assegura que el Ministeri de Foment pensa de la mateixa manera, així que en principi no hi hauria d’haver problema per tirar endavant aquesta mesura, que depèn del govern espanyol.

Un antic peatge de l'AP-7 / Foto: ACN

Els camions i el corredor mediterrani

Un dels protagonistes d’aquest conflicte són els camions. Ocupen molt d’espai, van molt lents… És per això que el Govern té sobre la taula la possibilitat de prohibir la circulació d’aquests vehicles durant el cap de setmana. Això, com no podia ser d’altra manera, ha provocat el crit al cel dels transportistes, que no volen deixar de treballar els caps de setmana. No obstant això, el Gremi de Transports i Logística de Catalunya informava aquest dijous que s’havia reunit amb el SCT i que l’organisme hauria traslladat al col·lectiu que “en cap cas es preveu implementar noves prohibicions que limitin l’activitat econòmica”. De fet, aquest mateix gremi havia titllat de “desproporcionada” la idea de prohibir la circulació de camions el cap de setmana.

Per altra banda, el RACC ha fet una proposta a mig camí: permetre que els camions circulin sempre que vulguin, però que en les hores punta tinguin prohibit avançar altres camions a l’AP-7. Així mateix, també opina que reduir la velocitat màxima a l’autopista no és en cap cas la solució per reduir les caravanes i els accidents en aquesta via. El club automobilístic sí que proposa augmentar el nombre de carrils en aquesta autopista i revisar models de gestió dinàmica que funcionen en altres llocs, així com informar millor els usuaris per tal d’oferir rutes alternatives a les vies congestionades.

Una manera d’expulsar els camions de l’AP-7 de la manera més orgànica possible seria aconseguint que l’ús per carretera no fos tan eficient. Això significa tenir una bona infraestructura ferroviària que no faci dependre tan de la carretera al sector dels transportistes. Aquí sí que cal assenyalar Madrid, que té Catalunya infrafinançada i que no executa totes les obres que cal per tenir un bon corredor mediterrani; així com una bona xarxa de Rodalies en la qual circulin còmodament passatgers i mercaderies. Viatjar sobre raïls és més barat, ràpid i amable pel medi ambient que fer-ho per carretera. I deixa més espais als cotxes per circular per les autopistes. El RACC, per exemple, també demana apostar pel transport ferroviari.

No hi ha manca d’inversions només en l’àmbit ferroviari. La Cambra de Comerç publicava aquest mes de juny un informe sobre els projectes prioritaris pendents a les infraestructures de Catalunya, i en aquell document parla sobre l’AP-7. Així, assenyala que encara resta pendent de licitació la millora d’accessibilitat a aquesta autopista a Tarragona a conseqüència de l’aixecament de peatges; així com el quart carril del Vendrell a Papiol. L’ens cameral apunta que les barreres de peatge actuaven com a “element clau de la gestió del trànsit”.

Mesures de Trànsit per a l'estiu

El SCT posarà carrils addicionals i restringirà el pas de camions unes determinades hores a l’AP-7 per Sant Joan. Aquestes mateixes mesures es faran extensives als caps de setmana del mes de juliol. Pel que fa als avançaments entre camions, en certs casos -per exemple quan hi ha un carril addicional- ja es fa, i es tracta de limitacions que estan subjectes a variació i que s’estudien cada setmana.