Des del passat 29 d'octubre haurem vist moltes imatges de vehicles marcats amb símbols d'algun color (taronja, vermell, groc...) i gent assegurant que tal cosa vol dir que hi han trobat cadàvers a dins, generant tota mena de rumors i teories de la conspiració. Però, realment, què volen dir les marques als cotxes afectats per la DANA al País Valencià?

A totes les localitats colpejades pel temporal hi ha desenes de vehicles destrossats que s'han de retirar, però abans cal comprovar si a dins hi ha algú (viu o mort). Per fer-ho, les unitats de recerca i rescat de diferents cossos revisen els cotxes un a un. Un cop revisats, han de marcar-los d'alguna manera per indicar si està buit i, per tant, ja es pot retirar; o si hi ha alguna víctima, que ha de ser extreta pels cossos especialitzats. Suposadament, existeix un sistema internacional de marcatge, que coneixen aquells efectius formats per a la intervenció en desastres.

El sistema internacional de marcatge

Nacions Unides va crear fa més de 30 anys el Grup Assessor Internacional d'Operacions de Recerca i Rescat (Insarag, per les sigles en anglès), que estableix un seguit de normes internacionals mínimes per als equips de rescat urbà i una metodologia per a la coordinació dels efectius de diferents països. Aquestes normes contemplen l'esmentat sistema internacional de marcatge, segons el qual una "V" vol dir que al lloc marcat hi ha víctimes vives o mortes. Sota la "V", cal posar-hi una "L" i una xifra per indicar la quantitat de gent viva; o una "D" i una xifra de la quantitat de gent morta. De la mateixa manera, una "C" vol dir que el lloc revisat està lliure de víctimes.

El problema és que no tothom coneix aquests codis i això fa que hi hagi confusions, tal com ha reconegut la Unitat Militar d'Emergències (UME). Per exemple, algun agent d'un altre cos podria pensar que una "C" vol dir que hi ha "cadàvers" i no pas que està "clean" (net). Hi ha efectius que fan servir una "X" per indicar que hi ha víctimes, tot i que aquest símbol també pot ser utilitzat per indicar que el cotxe ha estat revisat. Així, una "R" hauria de voler dir "revisat", però no deixa clar què s'hi ha trobat. Davant de situacions com aquestes, des de l'UME han lamentat que cada cos té criteris diferents i que han de tornar a revisar els vehicles que no han estat marcats per ells, cosa que alenteix les tasques de recerca i rescat. En qualsevol cas, en el cas dels cotxes dels voluntaris desplaçats és recomanable que posin un cartell ben visible i que deixi ben clar que el cotxe està operatiu, per tal que no sigui marcat i no se l'emporti la grua.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!