La resposta a la pregunta d'aquesta notícia ha estat debatuda en el darrer BNEW, la Barcelona New Economy Week, des del seu canal sobre logística. Els problemes de subministrament de les primeres matèries i la crisi de microxips es fa extensiva a tot arreu. Primer, es va destacar el sector de l'automoció i es va replicar ràpidament a tots els àmbits metal·lúrgics com pot ser la fabricació de molles, motlles, dispositius de software, etc. Els reptes que té la famosa última milla i el procés conegut com fulfilment estan en hores baixes.

Respondre a un pic de demanda sobtada, amb la necessitat d'atendre aquest moviment de low cost immediat i entregues incomptables, és un risc que ja preveuen alguns experts que potser no es podrà cobrir al 100%. Ramón Ledesma, advocat i expert en política sancionadora de trànsit, va moderar una taula des del BNEW on va posar-nos en avís.

Però les amenaces podrien arribar, fins i tot, abans de Nadal. El primer gran repte serà el proper Black Friday marcat en el calendari pel 26 de novembre. El sector logístic ja preveu problemes en la cadena de subministrament a nivell mundial malgrat remarquen que, "estigui dins uns paràmetres mínims de normalitat". Un dels reptes més grans és poder tenir un mínim marge de reacció a causa d'un transport, entre l'Àsia i Europa, que pot arribar als 30 o 40 dies de retard.

Què diuen els botiguers?

Si traslladem aquesta preocupació a un punt de venda final, també ens posen en avís. Un dels sectors més dèbils serà el de les joguines. ElNacional.cat ha parlat amb diferents botigues i la resposta és unànime: "Si abans ja calia fer les compres amb previsió, aquest any cal començar ja". Alguns productes ja no els veiem en molts aparadors. Per exemple, les titelles de dit o altres joguines que necessiten un microxip. Per no parlar d'aquelles que seran l'èxit de la campanya com el famós Cocomelon d'una sèrie de dibuixos animats.

El repte de no quedar-se sense joguines és el principal, però n'hi ha més. Per exemple, hi ha escassetat dels filferros que van dins el motlle que s'usa per fabricar moltes d'elles, des de cotxes a tobogans. De retruc, el preu del transport per vaixell des d'Àsia s'ha multiplicat per 10 per l'escassa oferta de contenidors i una demanda disparada. La suma de diferents factors pot portar a un augment del 40% del preu final de totes les joguines.

Fins ara, moltes empreses productores han assumit l'increment de costos per contractes ja tancats abans de la pandèmia. Però aquesta anomalia s'està convertint en insostenible i l'opció és tancar o encarir preus. A més, la campanya del 2021 serà molt més agressiva que la del 2020 ja que la crisi pandèmica que aleshores es va viure, sí va frenar la demanda de cop.

Si mirem de forma global, quedar-nos sense una joguina aquestes festes pot ser la il·lustració d'una crisi més forta. Aquesta escassetat amenaça amb un augment de la inflació. Aquest factor, recollit pel Financial Times, pot portar al Banc Central Europeu reduir el seu programa d'estímul pandèmic d'1,85 bilions d'euros aquesta mateixa setmana. Sense anar més lluny, la inflació a la zona Euro es va disparar a l'agost al seu nivell més alt en gairebé una dècada: l'índex harmonitzat de preus al consumidor de la zona Euro va pujar  al 3% des del 2,2% de juliol, molt per sobre de les expectatives del 2,7% i allunyant-se de l'objectiu del 2% del BCE.

Imatge de portada: fotografia de recurs d'una botiga de joguines el Nadal passat