Els excessos de velocitat són responsables d’un de cada cinc accidents a la carretera, segons les dades de la Direcció General de Tràfic (DGT), i cada cop resulta més difícil saltar-se les limitacions de les diferents vies per la proliferació de radars, tant fixos com mòbils, així com altres dispositius com els helicòpters Pegasus o els drons. Però tot i que els límits de velocitat estan establerts per llei, existeix un llindar de tolerància de radar, i les sancions es posen tenint en compte un marge d’error que poden donar els cinemòmetres, i que va canviar el passat mes de juny. Fins aquest estiu, existia una regla que permetia calcular aquest marge, i era “la regla del 5 i del 7”: per a velocitats inferiors a 100 km/h, el marge era de 5 km/h per sobre del límit en radars fixos, i de 7 km/h en radars mòbils. En velocitats superiors als 100 km/h, el marge es calculava en percentatges, sent del 5% per a radars fixos i del 7% pels mòbils. Però des del passat mes de juny, la regla ha passat a ser de la del “3 i el 5”, és a dir, els radars tenen un marge de 3 i 5 km/h per a radars fixos i mòbils, respectivament, quan la velocitat sigui inferior a 100 km/h. Per a velocitats de 100 km/h o més, el marge és del 3% per a radars fixos i del 5% per a mòbils.
Apurant el marge d’error
Tot i que fa dos mesos que la nova norma va entrar en vigor, són molts els conductors que la desconeixen i que es confien i apuren aquests marges d’error pensant que els radars no s’activen abans i que, per tant, no els arribarà la sanció. Però ara, el marge ha disminuït i amb aquestes noves regles, la finestra d’error és més reduïda i, per tant, és més probable que la multa arribi, i fins i tot, acompanyada amb la pèrdua de punts del carnet de conduir.
La reducció es deu a una millor precisió dels radars actuals, que tenen un menor marge d’error tècnic La DGT busca amb aquesta mesura que els conductors compleixin de manera més estricta amb els límits de velocitat establerts. Cal tenir en compte, a més, que els cotxes habitualment tenen un marge de diferència entre el que marca el velocímetre i la velocitat real a la qual circula. Aquesta diferència, sovint es pot veure si portem un GPS, com el navegador, que també marca la velocitat, que en aquest cas és més fiable i precisa donat que el cotxe està geolocalitzat a través de diversos satèl·lits.
Quin és el marge a 120 km/h?
Per posar un exemple concret, en una via d’alta velocitat com són les autovies i autopistes, amb un límit de 120 km/h, amb l’anterior regla la sanció s’emetia a partir dels 131 km, que és quan saltava el radar, perquè el 7% de 131 és 9,17 (arrodonint a 10), i si li restem aquests 10 a 131 dona 121, que és la xifra a partir de la qual se sobrepassa el límit de velocitat. En canvi, amb la nova regla, si se supera el límit de 120 km/h d'autovies i autopistes, el radar saltarà a partir dels 125 km/h, per a radars fixos, i 128 km/h per als mòbils. Quan el límit de velocitat sigui de 100 km/h, la velocitat a partir de la qual multarà el radar seria de 105 km/h per a radars fixos i 107 km/h per a radars mòbils.
Ciutat i vies interurbanes
En ciutat i en vies interurbanes, doncs, s’aplicaran els marges de tolerància establerts quan la velocitat no supera els 100 km/h, que és de 3 km/h pels radars fixos i de 5 km/h pels mòbils. Així, si la velocitat que marca la via és de 30 km/h, el radar fix saltaria si anem a 34 km/h i el mòbil, als 36 km/h, i així progressivament. Si la velocitat està limitada a 80 km, saltaria als 84 km/g (radars fixos) i als 86 km/h (mòbils).
Nova "regla del 3 i del 5"
L'antiga "regla del 5 i del 7" ha estat reemplaçada per la nova "regla del 3 i del 5". Això implica:
Per vies amb límit de 100 km/h o menys:
- Radars fixos: marge de 3 km/h sobre el límit
- Radars mòbils: marge de 5 km/h sobre el límit
Per vies amb límit superior a 100 km/h:
- Radars fixos: marge del 3% sobre el límit de velocitat establert
- Radars mòbils: marge del 5% sobre el límit de velocitat establert