S'acosten les festes de Nadal i a cada casa les mateixes tradicions es reinterpreten de maneres diferents. Tot i això, hi ha un consens considerable sobre quin és l'àpat principal durant aquestes festes. Un 45% dels catalans considera que el principal àpat nadalenc és el dinar de Nadal, segons el tercer baròmetre del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) del 2024. L'opinió majoritària entre els catalans és que el dinar del 25 de desembre és la cita grossa, per davant del sopar del 24 de desembre (33%) o del dinar de Sant Esteve (8%).
El CEO desgrana més aquesta resposta i mostra com el del 25 de desembre és vist com l’àpat més important de les festes de Nadal per la majoria dels nascuts a Catalunya (51%), una tendència que contrasta amb els nascuts fora d’Espanya, que opten pel sopar de la nit de Nadal (58%). Els qui van néixer a l’Estat però en altres territoris es divideixen entre el sopar del 24 (39%) i el dinar del 25 (35%). Els simpatitzants de tots els partits excepte Vox, comuns i PP es decanten pel dinar de Nadal.
Els catalans i el consum cultural
El baròmetre del CEO que s'ha realitzat entre l’11 d’octubre i el 14 de novembre amb 2.000 enquestes, no s'ha limitat a preguntar per les festes. Per exemple, també han preguntat als enquestats sobre els seus hàbits en el consum cultural. En aquest sentit, de mitjana els catalans afirmen que han vist més de set sèries de televisió el darrer any, han llegit sis llibres i han vist gairebé quatre pel·lícules al cinema. A més, afirmen que han anat més de dues vegades a concerts, mentre que han anat una vegada al teatre en els últims dotze mesos.
Per gèneres, destaca que les dones llegeixen més llibres que els homes (6,8 elles i 5,1 ells), però els homes lleugerament veuen més pel·lícules al cinema i van més a concerts. Per edats, les persones entre els 35 i els 49 anys sobresurten de la mitjana en consum de sèries, amb deu per any. Els enquestats entre 25 i 34 anys són els que més llegeixen, amb gairebé vuit llibres. El consum de tots els productes culturals baixa a les franges de més de 50 anys.
Per partits, els simpatitzants dels comuns (8,8) i Vox (8,7) són els que més sèries consumeixen, mentre que els de la CUP (9,2), comuns (9,1) i ERC (8,6) són els que més llegeixen. Els cupaires també són líders en pel·lícules (6,8), concerts (6,7) i obres de teatre (2,4).
Quines són les principals preocupacions dels catalans?
Aquest nou baròmetre del CEO també demostra que l’accés a l’habitatge ha esdevingut el principal problema dels catalans per primera vegada des del 2007. Un 20% de la ciutadania l’assenyala com a primer neguit, una xifra que, en la seixantena de baròmetres publicats durant les últimes dues dècades, només se supera en el d’octubre del 2007 (21,2%), quan la bombolla immobiliària va començar a col·lapsar. Les dificultats per trobar una llar són el principal problema de totes les franges d’edat de menys de 64 anys. En especial, però, ho és per un 36% dels catalans entre els 25 i els 34 anys i els simpatitzants de tots els partits excepte Vox i Aliança Catalana.