Després d’anys de reivindicacions, el passat 12 d’octubre es van iniciar les obres de desdoblament de la via única de l'R3 de Rodalies, entre Parets i la Garriga, el que va afectar 12.000 usuaris diaris, que van haver d’utilitzar altres alternatives de transport. Aquest diumenge, però, s’ha restablert el servei després de quatre mesos d’obres. En el marc del pla Transformem Rodalies, Adif ha executat les obres de desdoblament de la vía única que comportava la interrupció ferroviària entre ambdues estacions i, un cop completades les obres de la fase de duplicació de via i altres millores en la infraestructura del tram, els trens han tornat a circular aquest diumenge. Adif (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries) ha aprofitat un cap de setmana -la nit del 3 al 4 de febrer-, quan la demanda de tràfic i viatgers és menor, per fer efectiva la reposició del servei, facilitant així la realització de proves per a la posada en marxa de les noves instal·lacions. D’aquesta manera, es volia reduir l’impacte sobre la mobilitat dels viatgers en una línia amb una elevada densitat de tràfic.
Més capacitat i major eficàcia en l'explotació
Aquesta és una de les actuacions més rellevants incloses del pla Transformem Rodalies d’Adif (l’entitat pública depenent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que té com a objectiu la construcció de línies de ferrocarril i la gestió de la seva explotació), que ha invertit 155 milions en les obres de remodelació de les estacions de Parets del Vallès, Granollers-Canovelles, les Franqueses del Vallès i la Garriga, així com la duplicació de via en trajecte, que han comptat amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.
El tram Parets del Vallès-La Garriga de la línia R3 de Rodalies compta amb una elevada densitat de trànsit i la duplicació de via permetrà incrementar la capacitat per als serveis ferroviaris entre Barcelona i la Garriga -que travessa els termes municipals de Parets del Vallès, Montmeló, Granollers, Canovelles, Les Franqueses del Vallès i la Garriga, a la comarca barcelonina del Vallès Oriental- fent possible un nombre més gran de circulacions. Així mateix, augmentarà la fiabilitat i l'eficàcia de l'explotació ferroviària i flexibilitzarà l'operativa del servei.
Principals actuacions
Entre les principals actuacions executades hi ha l'adequació de la platja de vies i la renovació de la superestructura de via (balast, travesses i carrils), així com del sistema d'electrificació i instal·lacions de seguretat. Així mateix, s'ha emprès l'obra civil per a les noves instal·lacions d'enllumenat, senyalització, megafonia, drenatge i marquesines, que cobriran les andanes reformades en una fase següent. En l'àmbit de les estacions, els treballs han consistit en la demolició de les andanes, llevant de balast, travesses i elements d'electrificació, així com la prolongació, ampliació de les andanes fins als 210 m de longitud per fer possible la circulació de trens de més capacitat.
Altres actuacions d'obra civil han consistit en la construcció d'estructures de passos inferiors per als vianants entre andanes a les estacions de Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga, que seran condicionats a la següent fase. Així mateix, s'han dut a terme nous passos inferiors per millorar la permeabilitat als termes municipals de Granollers i les Franqueses del Vallès, que connecten les zones urbanes a banda i banda de la traça ferroviària. Un altre tipus d'actuacions que s'executen en diferents punts del trajecte consisteixen en 10 obres de drenatge transversal, les fonamentacions i estreps de 4 viaductes (riu Congost, Riera del Tenes, sobre el ramal de connexió AP7/C17 i els Gorgs), 2 passos superiors i la construcció de murs laterals que ampliaran la plataforma per emplaçar la via duplicada.