El RACC ha demanat aquest dimarts millores a l'Ajuntament de Barcelona per augmentar la velocitat comercial dels autobusos de la ciutat, que actualment se situa per sota dels 13 quilòmetres per hora que fixa el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de 2018, segons l'Anàlisi de la competitivitat de la Nova Xarxa Ortogonal de Bus de Barcelona realitzat.
L'estudi del RACC té per objectiu identificar les claus per continuar millorant la nova xarxa de línies ortogonals (H, V i D) i el conjunt de línies convencionals, per a la qual cosa ha analitzat 13 de les 28 línies d'altes prestacions i tres de les convencionals: "La rapidesa del servei encara està per sota del desitjat", ha informat en un comunicat.
L'informe també ha conclòs que les línies de bus verticals són en general més ràpides i, en concret, les que compleixen l'objectiu de 13 quilòmetres per hora són la V31 (Mar Bonica-Trinitat Vella), que circula a 13,2 i la V3 (Zona Franca-Sarrià), a 13,1, mentre que les més lentes són la D40 (Plaça Espanya-Canyelles), que es mou a 9,6 quilòmetres hora i l'H16 (Zona Franca-Fòrum Campus Besòs) a 9,8.
"Una velocitat inferior a la desitjada provoca retards en els horaris dels passatgers i, per tant, una pèrdua de temps", conclou el RACC, que ha assegurat que els usuaris habituals de les línies D40 i H16 podrien estalviar-se més de 30 hores a l'any, mentre que els de les línies 39 i H12 podrien guanyar entre 20 i 30 hores anuals.
També ha assenyalat que el creixement dels quilòmetres de carril bus des de 2013 no s'ha traduït en un increment de la velocitat comercial de la xarxa de busos, encara que admet que la velocitat de les vies amb carril bus és clarament superior a la mitja (1,1 quilòmetres hora) a les vies en les quals no n'hi ha, la qual cosa representa "un salt important en la competitivitat del bus".
Així mateix, en el 18% dels quilòmetres analitzats s'han observat incidències que redueixen la velocitat comercial dels autobusos, i l'estudi assenyala que els principals obstacles detectats són vehicles que fan maniobres i bloquegen el carril bus; a doble fila i mal estacionats; girs amb dificultat per al bus, i turismes i motos que circulen pel carril bus, entre d'altres.
En aquest sentit, el RACC recomana auditar tots els punts de conflicte de la xarxa viària que provoquen que es redueixi la velocitat; adaptar els semàfors; millorar les funcionalitats de l'aplicació i el Wi-Fi de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) perquè emeti la posició de cada autobús i el seu nivell d'ocupació, i engegar la T-Mobilitat i el sistema de validació contactless.