L'increment d'accidents mortals relacionats amb l'excés de velocitat ha fet que els Mossos augmentin la vigilància a les carreteres catalanes aquest cap de setmana. I per lluitar contra els infractors, els agents de trànsit fan servir radars que no es poden ni detectar ni inhibir amb els aparells que porten molts vehicles. D'aquesta manera, els Mossos esperen frenar el nombre d'accidents relacionats per excés de velocitat. Una de les vies en què s'ha instal·lat un aparell d'aquesta mena és la C-35, entre Sant Celoni (Vallès Oriental) i Riells i Viabrea (Selva). Es tracta d'una de les carreteres amb més volum de trànsit aquests dies i, per tant, una de les que més preocupa Trànsit. El sergent dels Mossos d'Esquadra Josep Burdés explica que l'objectiu és que els conductors "no es refiïn" dels aparells que els indiquen on hi ha radars fixos i recorda que tenen "molta tecnologia" al seu abast, com radars pistola o sistemes dinàmics.
Els detectors de radars que molts conductors porten al vehicle ja no són garantia de no ser enxampat circulant a més velocitat de la permesa. L'objectiu dels Mossos és ara que els conductors "no es refiïn" dels sistemes que detecten els radars i "mantinguin una velocitat prudent" en tot el trajecte.
"Hem vist que l'actitud de moltes persones que es posen al volant és disminuir la marxa allà on saben que hi ha un radar i després tornar a circular ràpid", assenyala el sergent de Trànsit dels Mossos Josep Burdés.
A través d'aquest sistema, doncs, els agents poden enxampar els que duen a terme aquesta pràctica. Aquest dissabte ho han fet en una de les carreteres més carregades els dies de vacances, la C-35. Els agents han col·locat un radar indetectable just després d'un de fix. D'aquesta manera comprovaven si els cotxes tornaven a accelerar. Un quilòmetre més avall, abans de Riells i Viabrea, una patrulla aturava els vehicles que infringien el límit de velocitat.
De fet, la C-35 és una de les vies amb més sinistres aquest 2018. Fins ara s'han registrat 42 accidents, amb ferits de diversa gravetat. "Hem de tenir en compte que és una carretera alternativa a l'AP-7 i, per tant, s'utilitza molt", assenyala el sergent.
Es queden sorpresos
Burdés ha explicat que els conductors que enxampen es queden "sorpresos" quan els aturen per excés de velocitat. "Moltes vegades ens miren i ens pregunten on era el radar, perquè no poden dir que porten un detector o un inhibidor". En aquest sentit, Burdés recorda que els Mossos fan servir "molta tecnologia" per combatre les infraccions.
"Nosaltres no tenim cap problema a explicar-los que hi ha làsers de pistola, microones o làsers de barrera", explica el sergent, que deixa clar que l'objectiu és "fer entendre que el més fàcil i econòmic és respectar els senyals".
A més dels aparells situats als vorals de les carreteres, un sistema habitual dels agents de trànsit per trobar imprudents són els controls dinàmics. Consisteixen en un cotxe camuflat i equipat amb un radar que circula uns metres darrere d'un cotxe patrulla. Quan un conductor avança el cotxe policial i aquest detecta una velocitat elevada, els agents adverteixen els seus companys, que s'encarreguen d'aturar el vehicle infractor.
Més accidents i més lesius
Burdés també ha fet referència a la gravetat més elevada de les lesions en els accidents a alta velocitat. "Les distraccions són preocupants, però l'alta velocitat té un component de risc de provocar ferides més greus", ressalta Burdés.
En aquest sentit, cal recordar que les últimes hores s'ha produït un nou accident de trànsit mortal, en el què un conductor francès de 20 anys ha perdut la vida quan s'ha estimbat amb el cotxe a Vilablareix (Gironès).
També a les comarques de Girona, fa una setmana quatre joves van perdre la vida quan van xocar frontalment contra una furgoneta a la C-63 a Vidreres (Selva). Els Mossos apunten a l'excés de velocitat com a causa principal del sinistre. Els veïns de la zona van mobilitzar-se aquest divendres per reclamar més radars de tram i rotondes en aquesta via per tal d'evitar més víctimes mortals.