Els Mossos d'Esquadra tenen aquests dies 128 punts de control de velocitat mòbils. Els radars mòbils estan tant en zones urbanes com en autovies i autopistes, i reforcen el controls de velocitat en punts estratègics. Són una mesura més que s'uneix als 240 radars fixos que hi ha a tot Catalunya.
Catalunya és un dels territoris de la Unió Europea amb una de les ràtios més altes de radars per habitant i per quilòmetres de carretera. Només a l'Àrea Metropolitana hi ha 47 radars, sense comptar el mòbils. La xifra encara es troba lluny de Bèlgica, amb ni més ni menys que 955 radars, però sí que es troba substancialment per sobre de la mitjana de l'Estat espanyol, situada en els 29.
Els radars mòbils es posen en els punts negres de la xarxa viària catalana, on s'ha registrat una alta sinistralitat durant els darrers 3 anys, o un excés de velocitat, i on és complicat tècnicament instal·lar-ne de fixos. Els controls amb aquest tipus de radars estan planificats coordinadament entre els responsables de la unitat de trànsit dels Mossos d'Esquadra i el Servei Català de Trànsit.
El mapa mostra tots els punts previstos on es posa el vehicle dels Mossos d'Esquadra amb el radar mòbil.
Els cotxes dels Mossos amb radars se situen en diferents punts de la xarxa viària catalana segons l'època de l'any i les necessitats. Setmana Santa és un d'aquest períodes, i justament aquest any s'han incrementat el controls. Només de velocitat n'hi haurà 194, però això no vol dir que estiguin actius tots els radars mòbils del mapa simultàniament, tot i que és molt possible que aquests dies de vacances els punts on es facin els controls coincideixin amb els punts on habitualment hi ha els radars mòbils.
On no arriben els fixos
Des del Servei Català de Trànsit admeten que "és més fàcil que puguin caure" conductors kamikazes amb els radars mòbils que amb els fixos. "Hi ha l'efecte sorpresa", però un radar mòbil "no està en funcionament les mateixes hores que un de fix", i per tant, la capacitat de multar és menor. Un control amb radar fix acostuma a durar entre dues i tres hores, com a mínim, i entre 5 i 6 hores, com a màxim.
El més equitatiu, asseguren des de Trànsit, és el radar per tram: una càmera que llegeix les matrícules, com és habitual; ara bé, el sistema inclou un mecanisme que s'encarrega de comptar el temps que triga un vehicle a recórrer una determinada distància en una via. El Servei Català de Trànsit està acabant d'instal·lar els nous radars per tram. Havien de començar a funcionar després de l'estiu, però de moment només n'han col·locat dos dels 10 previstos, a l'A7 i a la C-66, que es posen en cinc punts de les carreteres catalanes, un per cada sentit de circulació. Són en punts estratègics de l'A7, la C-16, l'N-II i la C-66. Els radars per tram calculen la velocitat mitjana dels cotxes en un tram concret de carretera i eviten les frenades de sobte quan es detecta l'aparell, es corre massa i es vol evitar la multa.
Amb aquests 10 nous radars per tram, en total a Catalunya hi haurà 24 cinemòmetres d'aquest tipus. Estan situats en 12 punts (que podeu consultar en el mapa) i cobreixen els dos sentits de circulació. Catalunya va ser pionera en la instal·lació d'aquests cinemòmetres.
El més dissuasiu, però, són les caixes buides. A la B-20, per exemple, de totes les caixes de radars que hi ha, només una conté realment el cinemòmetre. L'aparell, a més, no està mai al mateix lloc. Es va canviant, i això el fa encara més efectiu, perquè els conductors habituals de la Ronda de Dalt, condueixen sempre a 80 km/h, unificant la velocitat durant tot el trajecte i ajudant a pacificar la via.
Efecte learning
Els radars fixos provoquen l'efecte learning. Quan els conductors ja coneixen on són, frenen. No hi ha multa i es redueix la velocitat. Pel Servei Català de Trànsit això no és pas dolent: "Aconseguim el que volem. La gent frena i pacifiquem el trànsit". En aquest sentit, els radars mòbils tenen un efecte contrari: l'efecte sorpresa.
Fonts de Trànsit asseguren que els radars mòbils del mossos "no és que siguin més efectius, la capacitat que tenen de multar és la mateixa", però admeten que hi ha un efecte sorpresa amb el qual no compten els conductors en la resta de controls de velocitat de la xarxa viària catalana, que els fa més recaptatoris que els altres que ajuden a reduir la velocitat.