La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha anunciat aquest divendres la construcció d'una nova estació de Rodalies a Gavà (Baix Llobregat) per respondre al previsible augment de la demanda i de la població a causa del projecte urbanístic Pla de Ponent. Així doncs, segons els càlculs del ministeri, la nova estació entrarà en funcionament l'any 2027 i donarà servei a la zona del Pla de Ponent, on està previst construir prop de 5.000 habitatges, així com al sector d'Els Joncs i a una part de la ciutat de Castelldefels. Concretament, la nova estació de Rodalies se situarà entre les actuals estacions de tren de Gavà i Castelldefels, per on discorren les línies de Rodalies R2 i R2 Sud, i les regionals R13, R14 i R15.
Es preveu que, quan entri en servei el 2027, aproximadament uns 3.200 usuaris al dia facin servir l'estació, ja que la fase 1 del desenvolupament del Pla de Ponent ja s'haurà completat i la fase 2 estarà avançant. L'estudi de demanda de servei Adif conclou que l'estació del Pla de Ponent "té un gran potencial per retirar cotxes de la carretera perquè el 60% dels nous usuaris procediran del vehicle privat, i que la nova infraestructura arribarà a tenir un trànsit de 6.000 viatgers al dia el 2035, quan s'hagin completat els desenvolupaments urbanístics d'aquest sector i d'Els Joncs", ha detallat el ministeri. Segons les estimacions de l'estudi de demanda d'Adif, en 30 anys les tres estacions de la zona (Gavà, Gavà Ponent i Castelldefels) donaran servei a més de 104.711 persones, tenint en compte només les que s'ubiquen a menys de 15 minuts a peu i a cinc minuts amb cotxe.
Durant la seva primera visita institucional com a ministra a Gavà, la seva ciutat natal i d'on va ser alcaldessa, Sánchez ha explicat que, després d'un estudi de demanda de servei, Adif ha donat el vistiplau a la viabilitat de l'estació. En aquest sentit, ha avançat que "en poques setmanes" es podrà presentar l'estudi funcional d'arquitectura de l'estació. I ha comentat que el projecte constructiu es podrà licitar abans de l'estiu de l'any vinent.
La gratuïtat de Rodalies no redueix el nombre de cotxes
L'abonament gratuït de Rodalies que va entrar en vigor el passat 1 de setembre no ha reduït la presència de vehicles a les carreteres catalanes. I és que els abonaments multiviatge de Renfe gairebé no han expulsat cotxes de la carretera. N'és prova el fet que el trànsit només ha baixat un 0,4% a l'àrea metropolitana, respecte al volum previ. Un percentatge que es tradueix en una reducció d'uns 3.824 vehicles diaris dels prop de 900.000 que es detecten en els punts de mesurament de la Generalitat. Per acabar-ho de reblar, el nombre de cotxes a les carreteres d'accés a Barcelona ha augmentat un 0,8%.