Arrenca l'estiu i amb ell els viatges i el trànsit de passatgers als aeroports. La situació als aeroports de l'estat espanyol està experimentant una situació convulsa a conseqüència de les jornades de vagues que han organitzat EasyJet i Ryanair al llarg del mes de juliol. A la incertesa de poder patir una cancel·lació del vol si li suma una de les preocupacions habituals dels viatgers, que és la possibilitat que et perdin el teu l'equipatge. Qui no ha experimentat aquesta por en veure que la cinta d'equipatges gira i gira i la teva maleta no apareix? Esperes fins al final i quan ja no queda cap assumeixes la realitat: s'ha perdut. Tot i que cada cop es perden menys maletes als aeroports, és una opció en la qual hem de pensar quan agafem un vol. Els passatgers que fan escales i canvien de vols tenen més números perquè la seva maleta s'extraviï en el canvi d'avió.
Com reclamar l'equipatge perdut a Iberia, Vueling o Ryanair?
Si la teva maleta s'ha perdut a l'aeroport, has de saber de quina manera la pots reclamar.
- El primer que has de fer és dirigir-te al taulell d'informació o al de la companyia amb la qual has viatjat. Aquí hauràs d'omplir el Part d'Irregularitat d'Equipatge (PIR), és imprescindible fer aquest document abans de sortir de l'aeroport per poder demostrar que l'extraviament s'ha produït aquí. Sense aquest document degudament emplenat, no es pot emprendre cap mena d'acció futura. La companyia es quedarà amb una còpia i el viatger amb una altra, que s'haurà d'adjuntar a la reclamació posterior, juntament amb la targeta d'embarcament i els tiquets de l'equipatge.
- A continuació, s'ha de presentar una reclamació formal per escrit, des del moment de la recepció, l'aerolínia disposarà de 10 dies, en el cas dels vols nacionals, o 21 dies, per als vols internacionals, per o bé retornar-te l'equipatge o bé declarar oficialment el seu extraviament. Per tant, si passats 21 dies segueix sense haver-hi ni rastre de la maleta, hauràs d'interposar una altra reclamació per pèrdua d'equipatge.
Indemnitzacions per maleta perduda a Iberia, Vueling o Ryanair
L'aeroport s'encarrega de localitzar l'equipatge en els primers 5 dies de la pèrdua. Després d'aquest període, si encara no han estat localitzats, el Departament d'Objectes Perduts de la companyia aèria es farà càrrec de realitzar una recerca durant els següents 21 dies.
- Si han passat menys de 21 dies des de la pèrdua de la maleta, la companyia t'hauria de cobrir les despeses de primera necessitat que t'han provocat l'extraviament del teu equipatge. Això depèn de cada companyia, algunes aerolínies paguen una quantitat per dia, fins a un màxim, un cop comprovades les factures que aporta el passatger. En tot cas, si acabes de començar les teves vacances i has arribat al teu destí sense equipatge, recorda que tens dret a sol·licitar el denominat “kit de pernocta” amb productes bàsics de neteja personal. Les companyies, a més, han d'indemnitzar per demora als seus passatgers amb un bo de despeses diàries o mitjançant el reemborsament dels rebuts.
- Passats els 21 dies, la maleta ja es considera com a perduda. D'acord amb la normativa comunitària, l'aerolínia està obligada a aportar una indemnització fins a un màxim de 1.350 euros. Per aconseguir-ho, és necessari enviar tots els documents de la incidència a la companyia amb la qual ha viatjat. Per lluitar aquesta indemnització convé elaborar una llista amb tot el que portàvem, especificant marca, model i any de compra de cada producte, i a partir d'aquí, l'aerolínia farà una valoració.
- Si finalment el teu equipatge apareix, però ha patit danys, l'actuació també depèn de la companyia. Moltes aerolínies fan un pagament ajustat al valor de la maleta o al que hi havia a l'interior que ha quedat malmès. Altres companyies directament ofereixen una maleta nova, similar a la danyada, o el deriven a una botiga concertada amb la companyia per a adquirir-la allí.
- Si s'han perdut determinats articles que estaven a l'interior de la maleta, és probable que no recuperis el seu valor real, per la dificultat que comporta demostrar tot el que tenies a l'interior de la maleta.
Serveis per maletes perdudes a l'Aeroport de Barcelona-El Prat
Si arribes a l'aeroport de Barcelona i la teva maleta s'ha extraviat et pots dirigir a diferents taulells per tal de reclamar la pèrdua. Si has volat amb EasyJet, la companyia compta amb la presència d'agents itinerants a la sala de recollida d'equipatges de la terminal 2 C. Per obtenir més informació, dirigeix-te a l'oficina d'atenció al client d'EasyJet, que està situada en la zona de facturació de la terminal 2 C. Per reclamar maletes de vols de Ryanair, has d'anar a la planta 0 de la terminal 2 A. I allà està la sala de recollida d'equipatges. En canvi, els vols de Vueling s'han de reclamar a la primera planta de la Terminal 1. Terminal T1. Els taulells de vols d'Iberia i altres companyies que s'inclouen a Iberia Handling, Aer Lingus, Air Algerie, Air Nostrum, Avianca, British Airways, Czech Airlines, El Al, Emirates, Iberia, Singapore Airlines, SkyUp, Turkish Airlines, Vueling, estan repartits per ambdues terminals. A la terminal 1 es poden trobar dos espais per reclamar en la primera planta: la sala de recollida d'equipatges i el corredor Barcelona-Madrid. Així com a la sala de recollida d'equipatges de la terminal 2 A i 2 B, les dues situades a la planta 0