La pandèmia ha condicionat els hàbits i els ritmes de producció de les joguines. A expenses de saber si aquests factors han vingut per quedar-se, sí han provocat conseqüències diferenciades en la campanya dels Reis d'aquest 2022: ja no existeix una joguina preferida.
Si mirem enrere, joguines com la famosa 'Patrulla canina' o 'The Mandalorian' arribaven a ser les més preuades i molts, es barallaven per aconseguir l'última de l'estanteria d'una botiga. La campanya d'enguany està més repartida i també destaca una altra novetat: els grans clàssics tornen amb força. Els jocs de taula han experimentat una revifada arran del confinament, l'estrella tornen a ser les nines.
Les més venudes
En la campanya de 2021, les joguines estrella tornen a ser les nines, ocupen cinc dels deu primers llocs del rànquing, però també les figures d'acció, els jocs de construcció i els de taula, que han patit una revifada arran del canvi d'hàbits que ha suposat el confinament. El de les joguines és un sector on el 40 % de les vendes són en línia, que agrupa unes 200 empreses, la meitat ubicades a la Comunitat Valenciana i que dona feina directa a 5.000 treballadors. Així doncs, el rànking actual segons MesaJuegos és el següent:
1- Bebé Llorón
2- Blocs Fisher Price
3- Súper Zings
4- Chico First Bike
5- The Bellies
6- Dinosaures DIY
7- Micròfon Karaoke 4 en 1
8- Súper Cute
9- LEGO Classic
10- Enchantimals
La indústria de la joguina està salvant amb relativa fortuna aquesta pandèmia, la seva facturació el 2020 va caure un 7% fins als 929 milions d'euros, resultat acceptable per al sector, i fins i tot pot ha pogut resistir aquest Nadal davant la famosa tempesta perfecta que per a l'economia suposa la conjunció d'un encariment de primeres matèries, una crisi d'oferta en el transport marítim i una pujada incessant del preu de l'energia. Així doncs, a la primera meitat del 2022 pot resultar més dura perquè, segons importants firmes de joguines consultades, llavors no podran contenir més la pujada de preus i la distribució presumiblement acabarà fent el mateix.
El passat mes de novembre va registrar la dada d'inflació més alta a l'Estat des del setembre del 1992, amb una taxa interanual del 5,6%. I aquest fet ha afavorit que el pressupost nadalenc de les llars pugi una mitjana de l'11%, segons el darrer Observatori Cetelem, superant el nivell anterior, l'any 2019, previ a la covid. L'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) nega que hi pogués haver desproveïment per la crisi logística tal com es constata a 3 dies per Reis: "Costarà més reposar alguns productes, al voltant del 20 de desembre ja se solen esgotar alguns i això ha passat de forma lleu", argumenten des de la patronal. S'estima que més del 70% de la fabricació de joguines procedeix de l'Àsia, sobretot la Xina. I la previsió actual és que al voltant d'un 15% no arribaran en el termini previst, o directament no ho faran ja que en duplicar-se el temps de lliurament força comandes han estat anul·lades.
Canvi d'hàbits
Més enllà de la pandèmia i els seus efectes directes també n'hi ha d'indirectes i altres d'externs. A tall d'exemple, la paralització del món cinematogràfic o perllongar algunes estrenes, provoca que molts referents que els més menuts trobaven en el cinema, hagin estat inexistents. El darrer personatge que més va impactar va ser Frozen i d'això ja fa uns quants anys. D'altra banda, el paper dels anuncis a la televisió ja no és el més rellevant i fer previsions sobre mercat resulta més difícil: les variables es multipliquen i, per tant, tenir una bola de vidre que doni un pronòstic segur és complicat.
Segons l'estudi de mercat que ha fet Aldi aquest 2021, la majoria de les famílies espanyoles (un 64%) es gastaran uns 200 euros en joguines aquestes festes, més o menys el mateix que les passades, encara que una de cada cinc pujarà la factura fins als 300 euros. Segons aquest supermercat, en el 73% dels casos, els pares compren la joguina que volen els seus fills, és a dir, es deixen emportar pels seus desitjos. En un 59% busquen que sigui didàctic; gairebé la meitat, un 47%, que siguin divertits i només un de cada quatre en mira el preu.