Renfe ha transportat durant l'any 2022 un total de 108,6 milions de viatgers amb els seus serveis de Rodalies de Catalunya. Es tracta d'un augment del 31% en comparació amb l'any anterior. La major part d'aquests viatgers ha utilitzat els trens de Rodalies de Barcelona (100,4 milions de viatgers, un 31,07% més), mentre que 8,06 milions ha optat pels serveis regionals (30,82% més).

Doncs bé, segons els càlculs de Renfe, aquesta xifra d'usuaris dels serveis de Rodalies de Catalunya equival a treure de la circulació 75,6 milions de cotxes, 1,6 milions d'autobusos i 1,2 milions de tones de CO₂. La companyia ferroviària també ha informat que ha invertit 858,4 milions d'euros en l'adquisició de 97 trens nous que "permetran renovar i millorar el parc", segons apunta en un comunicat. Renfe també indica que l'objectiu és millorar la fiabilitat del servei, la puntualitat i l'increment de l’oferta de places.

D'altra banda, Renfe té prevista una inversió de 100 milions d'euros per millorar l'accessibilitat en trens i estacions. En aquest sentit, escau esmentar que s'ha actuat a les estacions de Santa Perpètua-Riera de Caldes, Mollet Sant Fost, Ocata, Vilafranca del Penedès, Molins de Rei i Vacarisses-Torreblanca.

Renfe assaja la ruta de Barcelona-Lió per poder oferir-la abans de l'estiu

Renfe ja ha començat les proves per poder operar en solitari a França amb l'objectiu de posar en marxa el servei de Barcelona-Lió i de Madrid a Marsella abans d'aquest estiu. Aquestes proves consisteixen a reproduir les característiques del recorregut, sortint des de l'estació de Sants de Barcelona i fent les parades de la ruta fins a Lió.

En un comunicat, la companyia ferroviària espanyola ha concretat que el centre d'operacions dels trajectes fins a França s'ubicarà a la capital catalana i ha explicat que continua a l'espera de rebre el certificat de seguretat per operar al conjunt de França. Fins al desembre passat, Renfe transitava per França conjuntament amb la companyia SNCF, però l'operadora francesa va trencar la societat conjunta. És per això que ara Renfe necessita nous permisos per poder circular en territori francès.

Les rutes de prova que ha començat a fer l'operadora espanyola surten des de l'estació de Sants de Barcelona i fan parada a Girona, Figueres Vilafant, Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes fins a arribar a Lió. Teòricament, les línies Madrid-Marsella i Barcelona-Lió operaran en dies alterns i amb possibilitat de sis circulacions setmanals per trajecte. Un cop hagi passat un cert temps, en la segona fase, les rutes es faran cada dia i amb dues circulacions per sentit. Així, Renfe té previst posar en marxa el servei de connexió amb França abans d'aquest estiu. De fet, la corporació espanyola ja ha iniciat els tràmits per obrir una sucursal a França.