El caos de Rodalies provocat pel robatori de coure a l'estació de Montcada Bifurcació d'aquest diumenge, que està afectant de forma generalitzada la xarxa ferroviària catalana, ha obert un debat sobre la seguretat de les estacions de tren, ja que el robatori de coure és la causa que provoca més problemes a Rodalies. En concret, des del mes de gener s'han registrat 46 robatoris, 32 d'ells a l'àrea de Barcelona. Des d'aquest diumenge, Renfe i Adif han reclamat als Mossos d'Esquadra que reforci la seguretat a les estacions per acabar "amb aquesta xacra". En concret, aquest dilluns el director de Rodalies, Antonio Carmona, ha insistit que els responsables de seguretat ciutadana són els Mossos d'Esquadra. En aquest sentit, ha afegit que la seguretat que aporten Renfe i Adif és "complementària". En declaracions a TV3, ha dit també que són els Mossos els que han d'establir si el que va passar aquest diumenge va ser un sabotatge a través de la investigació iniciada.
Els Mossos responsabilitzen Adif de la seguretat
Mossos d'Esquadra ha contestat a Adif i Renfe i ha eludit la responsabilitat. El director del cos policial, Pere Ferrer, ha defensat que el primer responsable de la seguretat de la infraestructura ferroviària és Adif, ja que n'és la propietària. En declaracions als mitjans, ha assegurat que els Mossos hi poden "col·laborar" però ha insistit que si s'han de repartir responsabilitats "s'ha de començar per Adif". Ferrer ha advertit que "si un no té la infraestructura protegida, pot posar més facilitats al lladre". Ferrer ha assegurat que Mossos ja està fent "la seva part". En concret, ha detallat que es va passar al nivell 2 de patrullatge en el marc del pla operatiu per robatoris i s'ha augmentat el patrullatge al voltant d'infraestructures que tenen metall i que poden ser susceptibles de patir robatoris. En aquest sentit, ha explicat que col·laboren amb companyies d'aigua o de telefonia per garantir la seguretat.
El director dels Mossos ha expressat que tenen la mà estesa per portar endavant la seguretat amb Adif i Renfe, tot i que, ha destacat que el principal responsable és el titular la de xarxa. Amb tot, ha afirmat que Mossos pot ajudar a fer una auditoria de seguretat per saber quins poden ser els punts dèbils i quines mesures es podrien tirar endavant. Ferrer ha advertit que la "desinversió a Rodalies" ha provocat que el robatori d'aquest diumenge hagi desencadenat una gran afectació, mentre que en altres indrets hauria "estat més anecdòtic". També ha defensat que els robatoris de coure a les instal·lacions d'FGC no provoquen tantes incidències com a Rodalies.
Descartat el sabotatge
D'ençà que es va conèixer la incidència a Rodalies i el seu abast —coincidint amb la jornada electoral del 12-M a Catalunya— es va insinuar l'opció que fos un sabotatge. Ferrer ha assegurat que la investigació continua, però ha descartat que sigui "un sabotatge". "És un robatori de cable de coure", ha insistit, posant èmfasi en el fet que el que demostra el robatori és que "hi ha molt recorregut a fer en l'àmbit de la seguretat de la infraestructura".
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!