L'actualització del compromís de puntualitat de Renfe, pel qual tornarà l'import íntegre del bitllet de l'Ave, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity quan el retard superi els 90 minuts (30 minuts fins ara), comença a funcionar aquest mateix dilluns, 1 de juliol. La companyia destaca que el canvi -que preveu tres sistemes de devolució de l'import del bitllet en cas de retards superiors a 60 i 90 minuts- es fa per equiparar-se a la resta d'operadors d'alta velocitat (Ouigo i Iryo) pel que fa a indemnitzacions per demores.
Una política de devolució més dura
Fins ara Renfe tenia condicions més avantatjoses que les que estableix la normativa en la seva política de reemborsos per retards i abonava el 50% del bitllet d'alta velocitat o llarga distància quan el retard superava els 15 minuts i el 100% del preu si era major de 30 minuts. Amb el nou sistema, les compensacions passen a ser del 50% per a retards de més de 60 minuts i del 100% per a aquells superiors a 90 minuts, en les mateixes condicions que estableix la norma general.
Els 'Renfecitos'
A més de la possibilitat de reembors en metàl·lic (o a la targeta bancària) actual, Renfe en suma unes altres dues: la devolució del 200% de l'import al que es tingui dret en funció de la demora però en punts, als quals ha anomenat "Renfecitos", a través de la targeta de fidelització Más Renfe, per utilitzar en altres viatges. La tercera possibilitat és la compensació en un val de compra per a un altre bitllet, amb la qual el reembors en euros serà l'equivalent al 150 % de l'import indemnitzable tant per a retards de 60 minuts com per als superiors a 90 minuts.
Els bitllets comprats abans d'aquest dilluns vinent segueixen sota el compromís del 50% de reembors amb 15 minuts de demora i del 100% amb 30 minuts. La compensació per retards, que porta aplicant-se des de 1992, va costar a Renfe 42 milions el 2023 encara que, si tots els viatgers que tenien dret a ella l'haguessin demanat, l'import hauria arribat fins i tot als 60-70 milions d'euros. El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, explicava la setmana passada que s'havia "pres la decisió d'adaptar-nos als temps". "No és que vulguem complir menys amb la ciutadania, sinó que volem complir i alhora poder competir i ser sostenibles", agregava. Malgrat la decisió presa, Renfe "continuarà sent la companyia ferroviària amb el millor compromís de puntualitat de les tres que operen a Espanya", apuntava Puente.