Prop de 600.000 usuaris de Catalunya han adquirit un abonament gratuït per viatjar en Rodalies i Mitja Distància des que es van posar a la venda el passat 24 d'agost, segons ha informat el president de Renfe, Isaías Táboas, en un comunicat. La xifra suposa que el 15% de la població activa del territori ha comprat un d'aquests títols de transport i situa Catalunya com la comunitat on s'han expedit més abonaments gratuïts, seguida de Madrid, amb només 463.000. Del total, el 83,7% corresponen a títols per viatjar en Rodalies de Barcelona, mentre que el 16,3 % són per a trens regionals. Pel que fa a aquests últims, Tarragona i Barcelona és on es concentren més abonaments venuts, amb 32.000; seguida de Girona, amb més de 30.000, i de Lleida, amb prop de 5.000. Pel que fa als trens d'alta velocitat, Renfe ha expedit més de 10.000 títols amb descomptes del 50% d'Avant per utilitzar en els serveis de mitja distància fins al 31 de gener de 2023.
Més de 10 milions de passatgers des de setembre a Rodalies
En el comunicat, Renfe ha detallat que prop de 10 milions de persones han utilitzat els serveis de Rodalies de Barcelona i Regionals de Catalunya des de l'1 de setembre, dia que aquest transport públic va començar a ser gratuït. Aquesta xifra mostra un augment del 17,5% respecte a l'any 2021, quan 8,5 milions de persones van utilitzar els serveis de Renfe per desplaçar-se. Les dades també mostren que la demanda de Rodalies de Catalunya se situa en un 85-90% en comparació a abans de la pandèmia, una xifra que millora respecte al passat mes de maig, quan era del 75-80%. De fet, cada vegada el transport públic de Barcelona s'aproxima més a les xifres abans de la covid. Segons Renfe, el ferrocarril a Catalunya continua un 15% per sota de les dades prepandèmia, mentre que el metro de Barcelona ja està en valors molt similars als del 2019. El bus tampoc aconsegueix recuperar-se, amb un 10% per sota del 2019, encara que el cap del servei de l'ATM, Xavier Sanyer, ha assenyalat que algunes línies interurbanes de la Generalitat ja superen fins i tot els nivells de demanda anteriors.
Els abonaments gratuïts no buiden les carreteres catalanes
Tot i l'augment en l'ús dels serveis de Renfe amb l'abonament gratuït, el Servei Català de Trànsit ha assegurat que no han buidat les carreteres, tal com s'havia previst. De fet, segons ha explicat el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, el trànsit només s'ha reduït un 0,4% a l'àrea metropolitana, mentre que en els accessos a Barcelona el volum de vehicles ha augmentat un 0,8%. Tot i això, Lamiel ha avisat que són xifres que "s'han d'agafar amb pinces", assenyalant que fa poc més d'un mes que s'han posat en funcionament aquests bitllets gratuïts. Des de Trànsit han detallat que s'han analitzat dos períodes, de l'1 de gener fins al 31 d'agost i de l'1 de setembre fins aquest dimarts. Per comparar els resultats, s'han utilitzat les dades del mateix moment l'any 2019 i s'han tingut en compte cinc corredors diferents.