Renfe mantindrà els viatges dels trens Avant entre Figueres i Barcelona quan es trenqui la societat amb l'operadora francesa SNCF i les dues companyies deixin d'operar conjuntament l'alta velocitat entre la capital catalana i París. El passat mes de febrer l'SNCF va comunicar a Renfe que no renovava la societat, que acaba el 10 de desembre i van saltar les alarmes per les tres freqüències d'Avant per sentit. Ara, però, Renfe ha confirmat que mantindrà l'oferta actual, de tretze trens Avant per sentit, i a més, augmentarà un 15% les places en comparació a les que hi havia abans de la pandèmia, que es tradueixen en 42.500 setmanals. La companyia ha destacat que aquesta línia és "l'única que connecta Girona i Figueres amb la resta de Catalunya i Espanya". Renfe i l'SNCF operen de manera conjunta la línia d'alta velocitat entre Barcelona i París des del 2013, a través de la societat Renfe-SNCF en Cooperació. A banda, de la capital francesa també s'inclouen trajectes a Marsella i Lió.
Renfe no podrà circular per les vies franceses
A la pràctica, la decisió de trencar la societat, suposa que a partir de l'11 de desembre els trens de Renfe no podran circular per les vies franceses, ja que per fer-ho han de rebre una autorització, que encara no es té. Això, de retruc, deixava en dubte les tres freqüències d'Avant per sentit entre Figueres i Barcelona. Una línia que, precisament, cada dia agafen nombrosos passatgers, especialment per motius laborals. Renfe, a través d'un comunicat ha recordat que quan expiri la societat, l'SNCF (l'operador públic francès matriu de la filial Ouigo Espanya) "s'encarregarà en solitari de la relació Barcelona-Girona- Figueres Vilafant- París". Hi explica que, a diferència del què passava quan operava conjuntament amb Renfe, l'SNCF no oferirà places Avant als seus trens. Renfe posarà un nou Avant en circulació, amb horaris similars als actuals del Barcelona-París, al voltant de les nou del matí en sentit nord, i a primera hora de la tarda en sentit contrari.
Reconfiguració de serveis amb França
Renfe s'ha mostrat crítica amb l'SNCF per la seva decisió, i ha detallat que la ruptura de la societat ha obligat a la companyia a "reconfigurar els serveis amb França", que ara queden supeditats a tràmits "tècnics i administratius" que han de ser aprovats per les autoritats franceses. Alguns d'aquests canvis, són per exemple, que s'avali la formació dels maquinistes o que el govern francès certifiqui que els trens de Renfe tenen totes les garanties per circular per la xarxa ferroviària de l'estat veí.