Els usuaris dels trens d'AVE entre Figures i Barcelona hauran d'esperar, encara més, per a poder recuperar les freqüències de la línia que hi havia abans de la pandèmia. Renfe no preveu fer-ho fins a l'estiu vinent tot i admetre que els vuit trens que hi ha al dia per sentit queden justos en determinats moments, especialment a la tarda. La manca de maquinistes arran de la pandèmia, però, que n'ha frenat la formació, no permetrà recuperar l'oferta que hi havia per sentit fins al juny del 2022.

Ara mateix, al corredor de l'alta velocitat Figueres-Girona-Barcelona, circulen cada dia vuit trens per sentit. Són gairebé la meitat dels que hi havia abans de l'esclat de la covid-19. Per anar de Girona a Barcelona, per exemple, no hi ha cap tren entre dos quarts de deu del matí i les 15.11. I en sentit invers, la manca de freqüències es deixa notar, sobretot, a la tarda. Perquè per tornar de Barcelona, si no s'agafa el tren que surt a les 15.50 de l'estació de Sants, cal esperar-se fins al de dos quarts de set del vespre. I a partir d'aquí, en circula un a les 19.25 i un altre a les 21.40.

Crítiques dels usuaris 


Aquesta situació ha provocat les queixes dels usuaris, que critiquen que al problema de manca d'horaris s'hi suma que si no s'agafa el bitllet amb antelació, es fa impossible trobar-ne un el mateix dia. I que l'única alternativa que els queda per fer el trajecte és agafar un tren de mitja distància o un regional.

El portaveu de Renfe, Antonio Carmona, admet que en determinats moments l'oferta actual queda curta per cobrir la demanda. "Ho estem analitzant en tot moment, tenim monitorats tots els trens i veiem que hi ha hores en què això passa", concreta Carmona. Entre les propostes que s'estan estudiant, això sí, sense terminis, és posar més seients als vagons o la d'incorporar una nova freqüència per sentit entre Figueres-Vilafant i Barcelona. Per altra banda, Carmona explica que es planteja la possibilitat "d'incrementar les places destinades als viatgers que utilitzen la tarifa Avant en determinats trens".

 

Manca de maquinistes

De moment, però, encara caldrà esperar mesos abans no es recuperin els quinze trens per sentit entre Figueres i Barcelona que hi havia abans de la pandèmia. Tot i que encara no hi pot posar data concreta, el portaveu de Renfe diu que no es preveu recuperar "l'oferta global" fins al juny del 2022. El motiu és que, arran de la covid, hi ha manca de maquinistes. La pandèmia ha afectat de ple als plans de formació dels professionals, explica Carmona, ja que abans hi podien haver fins a quatre persones a cabina i arran de la covid la xifra s'ha reduït dràsticament a una. "Això fa que s'endarrereixi tot el procés de formació de maquinistes, i també la seva incorporació", concreta el portaveu de Renfe.

Aquí, a més, també s'hi sumen les jubilacions. "I aquest decalatge entre la gent que marxa i la que s'havia d'incorporar fa que la recuperació de freqüències no sigui tan ràpida com en algun cas voldríem", explica Antonio Carmona. "Des de Renfe volem donar el millor servei possible, i per això estem atents a l'evolució de la demanda", conclou el portaveu.

Moció al Senat 

Aquest dilluns, el Senat va aprovar una moció d'ERC que insta Renfe a recuperar les freqüències prepandèmia de l'AVE entre Figueres i Barcelona i a estudiar la creació de nous trens, a més d'un nou comboi a les 20.30 hores entre Barcelona i Figueres. La proposta ha comptat amb el suport de Junts, el PNV i el PP, que hi ha votat a favor després d'incorporar d'una esmena per estendre la petició a totes les línies de l'Estat. Els socialistes es van abstenir.

Sense maquinistes per recuperar la freqüència de l'AVE entre Figures i Barcelona

A la imatge principal, una noia davant una màquina per comprar bitllets de Renfe en una fotografia d'arxiu.