Renfe i SNCF (empresa ferroviària estatal de França) ofereixen aquest dissabte els últims viatges en alta velocitat operats conjuntament entre Barcelona i França després de nou anys. Això vol dir que, a partir d'aquest dilluns, SNCF operarà en solitari el trajecte entre Barcelona i París i els trens de Renfe no podran travessar la frontera cap a París, Lió i Marsella. I és que Renfe no disposa dels certificats de seguretat francesos. Les dues empreses han treballat braç a braç des de fa nou anys, però recentment han trencat el seu acord de col·laboració i han passat a ser rivals. Des del maig de l'any passat, competeixen al corredor Barcelona-Madrid i més recentment entre Madrid i València, ja que SNCF opera sota la marca Ouigo.
Des del desembre del 2013, Elipsos, sota la marca Renfe-SNCF en Cooperació, ha transportat més de 5,5 milions de viatgers entre la capital catalana i Lió i París, i entre Madrid i Marsella via Barcelona. Però, el febrer passat, la companyia francesa va anunciar la intenció de trencar unilateralment la societat mixta Elipsos, formada al 50% per les dues operadores. Renfe va remarcar que es tractava d'una decisió "unilateral" d'SNCF i va indicar que SNCF va prendre la decisió un cop ja havia "consolidat" el seu servei a l'Estat mentre l'operadora espanyola encara no havia pogut fer el mateix a França.
Concretament, l'acord entre ambdues corporacions ferroviàries expirava a finals d'aquest any malgrat que a la tardor tot feia pensar que es produiria una pròrroga. Però, uns mesos més tard, en declaracions al diari 'Les Echos', SNCF va afirmar que no volia "seguir perdent diners", sobretot després de la caiguda de la demanda per la pandèmia a conseqüència de les restriccions en la mobilitat internacional. En canvi, Renfe assenyala que les dues empreses estaven en condicions d'aconseguir un equilibri financer després de l'impacte de la covid i, fins i tot, de contemplar l'explotació de nous trajectes internacionals.
Renfe no podrà operar a França
Doncs bé, a partir d'aquest diumenge, els combois de la companyia espanyola s'hauran d'aturar a Vilafant perquè no disposen del certificat de seguretat necessari per circular per França en solitari. De fet, l'operador presidit per Isaías Taboas disposa d'unes quantes unitats compatibles amb els sistemes de tensió elèctrica i comunicacions del país gal i que són les mateixes amb les quals ha estat enllaçant Barcelona amb Lió i Madrid amb Marsella (amb parada a Sants).
En aquest context, segons han explicat fonts de Renfe a l'ACN, demanen una "reciprocitat desitjable" en un context de liberalització de l'alta velocitat arreu d'Europa en el transport de viatgers. Quan Renfe aconsegueixi el certificat de seguretat, la companyia creu que podria començar a operar en el termini de quatre o cinc mesos com a mínim, ja que caldrà formar el personal. De moment, treballa en la incorporació progressiva dels maquinistes i de la resta de treballadors, com l'estructura comercial, operativa i de gestió, i en la confirmació dels solcs fins a Lió i Marsella.
Finalment, escau esmentar que la connexió amb París és un cas a part, perquè, tal com indica Renfe, les autoritats franceses "mai han homologat" els seus trens malgrat ser del fabricant francès Alstom. "En continuem tenint interès", insisteixen fonts de l'operadora espanyola.